ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس

یکی از ترکیبات افزودنی به بتن ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس است که تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد بتن دارد. این افزودنی می تواند نفوذ پذیری بتن را افزایش دهد و باعث شود تا ساختمان سازی با کمک بتن با سهولت بیشتری صورت گیرد. این ژل به دلیل داشتن ترکیبات مفید، می تواند به عنوان یکی از بهترین افزودنی ها برای بتن شناخته شود؛ اما بسیاری از افرادی که متقاضی خرید این ژل هستند، در مورد اینکه ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس بهتر است، ابهام دارند. اگر می خواهید با تفاوت ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس آشنا شوید و اصلا بدانید که این دو ژل چه کاربردی در امر ساختمان سازی دارند، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس کدام؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ژل میکروسیلیکا و میکروسیلیس صحبت کنیم، اجازه دهید تا این موضوع را برای شما روشن کنیم که هر دوی این ژل ها، در واقع یک محصول مشابه هستند. یعنی ژل میکروسیلیس نام دیگر ژل میکروسیلیکا است. بنابراین، هر جایی که نام این دو ژل را شنیدید، مطمئن باشید که این دو محصول در واقع، یک محصول هستند و تفاوتی در میان آن ها وجود ندارد. حال می خواهیم بدانیم که ژل میکروسیلیکا چیست؟ این ژل در واقع یک ماده افزودنی به بتن است که می تواند برای افزایش خواص بتن در امر ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد. این ژل بر پایه روانسازهای بتن، میکروسیلیس، سیلیس و الیاف خاصی با نام پلی پروپیلن است که می تواند باعث بهبود خواص بتن و شرایط استفاده از آن شود.

یکی از مهم ترین اهداف استفاده از این ژل، می توان به افزایش مقاومت بتن در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. البته افزودنی های مختلف دیگری نیز وجود دارند که می توانند به بتن اضافه شوند و خواص آن را بسیار بهبود ببخشند.

ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس کدام؟

استفاده از ژل میکروسیلیس می تواند باعث افزایش مقاومت بتن، بهبود خواص مکانیکی و پایداری آن شود. به همین خاطر، اکثر افرادی که قصد استفاده از بتن در امر ساختمان سازی را دارند، به دنبال خرید این ژل هستند. البته کیفیت خود ژل میکروسیلیکا نیز تاثیر زیادی روی نتیجه افزودن این ماده دارد.

ترکیبات موجود در ژل میکروسیلیس

همانطور که اشاره کردیم، ژل میکروسیلیکا یکی از انواع ژل های افزودنی به بتن است که می تواند تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد بتن داشته باشد. دلیل کاربرد این ماده افزودنی در امر ساختمان سازی، وجود ترکیبات مفید در این ژل است که از جمله آن ها می توان به الیاف پلی پروپیلن، دیرگیر کننده، آب و ... اشاره کرد. مواد روان کننده بتن نیز در این ژل به کار رفته اند تا بتوانند باعث افزایش روانی بتن شوند. دلیل استفاده از روان کننده ها در ژل میکروسیلیکا، افزایش نفوذ پذیری بتن پس از اضافه شدن این روان کننده هاست. در واقع، بتن باید بتواند در میان سنگدانه های ریز و درشت حرکت کند و نفوذ بسیار خوبی داشته باشد؛ اما اگر از مواد افزودنی مانند ژل در بتن استفاده نشود، میزان نفوذ پذیری و روانی بتن کاهش پیدا می کند. این موضوع می تواند باعث تجمع بتن در یک منطقه و عدم نفوذ بتن به یک منطقه دیگر شود.

ترکیبات موجود در ژل میکروسیلیس

مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن

اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا تا حد زیادی متوجه مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن شده اید. واقعیت این است که هر یک از افزودنی های بتن می توانند تاثیر زیادی روی بهبود خواص بتن داشته باشند. بنابراین، می توان گفت که مهم ترین مزیت استفاده از ژل میکروسیلیکا به عنوان یک افزودنی در بتن، افزایش مقاومت بتن است. همچنین، مزایای متعدد دیگری نیز وجود دارند که برای استفاده از ژل میکروسیلیس می توان بیان کرد که عبارتند از:

  • کاهش آب انداختگی سنگدان های بتن
  • جلوگیری از جدا شدن سنگدانه های بتن
  • افزایش دوام و پایداری بتن در سیکل های مختلف ذوب و انجماد (افزایش پایداری بتن در شرایط آب و هوایی مختلف
  • کاهش هزینه های مربوط به بتن ریزی با کاهش دوز مصرف
  • کاهش نفوذپذیری بتن در برابر یون کلر، هجوم سولفات ها و آب
  • کمک به افزایش سهولت در پمپاژ کردن بتن
  • کاهش استهلاک مربوط به تجهیزات بتن ریزی
  • کمک به کاهش و جبران کسری فیلرها و ریز دانه ها به منظور ایجاد یک بافت خمیری مناسب
  • کمک به کاهش ترک های ایجاد شده و یا قابل ایجاد در بتن
  • کمک به افزایش مقاومت سایشی بتن
  • موثر در افزایش مقاومت مکانیکی بتن
  • موثر در افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری، کششی و خمشی
  • کمک به کاهش عیار سیمان به اندازه 20 الی 25 درصد
  • بهبود راندمان بازده بتن در حالت خمیری
  • کمک به افزایش تاخیر در زمان گیرش بتن در فصل های گرم سال
  • کاهش نیاز به مصرف آب برای بتن ریزی

مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن

سخن پایانی

با توجه به اینکه یکی از ابهامات اصلی افراد در هنگام خرید ژل میکروسیلیکا یا ژل میکروسیلیس، تفاوت میان این دو ژل هاست؛ در این مقاله از بنیاد بتن اصفهان در مورد این ژل و عدم تفاوت میان آن ها صحبت کردیم. این ژل به عنوان یک افزودنی، می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد بتن داشته باشد. پس لازم است که افراد برای خرید این ژل، حتما به خصوصیات و ترکیبات موجود در آن توجه داشته باشند.

نوشتن دیدگاه