بتن سازه ای چیست؟

پیشرفت تکنولوژی باعث شده که در صنعت ساخت‌و‌ساز هم تحولات عظیمی صورت بگیرد که یکی از مهم‌ترین این پیشرفت‌ها تولید بتن سبک و سنگین است. بتن سازه‌ای از ملات بنایی زیادی چون شن، ماسه، سیمان و آب تشکیل شده که نسبت آن‌ها می‌تواند در مقاومت بتن و همچنین چگالی آن نقش مهمی داشته باشد. اگر در تولید این ماده از سنگدانه‌های سبک استفاده شود شما بتنی سبک خواهید داشت و اگر مقادیر سیمان و شن بیشتر باشد، چگالی آن افزایش یافته و شما بتنی سنگین و حجیم خواهید داشت که می‌تواند سطح را به خوبی پوشش دهد.
بتن سازه‌ای به نسبت بتن معمولی مزیت‌های بیشتری دارد، به همین دلیل مصرف آن هم در ساخت و ساز بیشتر خواهد بود. این ماده پس از تولید چه به صورت دستی و چه مکانیزه، مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مقاومت فشاری آن سنجیده شود و در صورت تایید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن سازه‌ای در واقع بتنی است که شکل اصلی سازه‌های بزرگ و کوچک را تشکیل می‌دهد. چون مقاومت حرارتی در این نوع بتن زیاد است، خود مانع از اتلاف انرژی شده و در فصول سرد و گرم انرژی را به خوبی درون ساخت نگه می‌دارد. اطلاعات بیشتر در رابطه با بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی، نیوجرسی بتنی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

انواع بتن سازه ای چیست؟

انواع بتن سازه ای چیست؟

بتن سازه‌ای دارای نمونه‌های مختلفی بوده که این امر به نحوه تولید و همچنین میزان مواد اولیه آن بستگی دارد. در زیر به نمونه‌های پرکاربرد آن اشاره می‌کنیم:

  • بتن سبک
  • معمولی
  • سنگین و حجیم

هدف استفاده از این مواد در صنعت ساخت و ساز افزایش سطح مقاومت ساختمانی در مقابل ترک خوردگی و فروریختگی است، به همین دلیل هر نوع بتن در قسمت‌های مختلفی استفاده می‌شود. بتن سبک حاوی سنگدانه‌های ریزی بوده تا چگالی کمتری پیدا کند، چون در این نوع بتن وزن سبک اولویت دارد به همین دلیل از آن برای انجام پی‌ریزی و فونداسیون استفاده می‌کنند. بتن معمولی به نسبت نمونه سبک، وزن بیشتری دارد و کارایی خاصی را هم از آن خود می‌کند. میزان سیمان استفاده شده در بتن سنگین و حجیم زیاد بوده به همین دلیل بافتی کاملا متراکم دارد و سطح مقاومت آن نیز نسبت به نمونه‌های دیگر بیشتر است.
بتن مسلح و غیر مسلح به صورت مستقیم و غیر مستقیم قابل استفاده بوده و شما می‌توانید از شکل ظاهری به راحتی این ماده را تشخیص دهید. در بتن معمولی نسبت آب نسبت به سیمان کمتر بوده، به همین دلیل مقاومت فشاری و استحکام بتن بیشتر خواهد بود. بتن متراکم شده با غلطک به سیمان کمی نیاز دارد و در زمان استفاده باید توسط غلطک و با فشار زیاد روی سطح قرار بگیرد. بتن الیافی متریال نوینی است که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول همراه ما بمانید. 

انواع بتن سازه ای چیست؟

کاربرد بتن سازه ای چیست؟

بتن سازه‌ای با کاربردهای زیادی روانه بازار می‌شود که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استحکام و دوام زیادی که بتن به بافت ساختمان می‌دهد باعث شده که اصلی‌ترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی باشد. در واقع یک ساختمان بتنی می‌تواند در برابر عناصر، مقاومت بهتری داشته باشد و ساکنان آن را در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، آتش‌سوزی یا طوفان محافظت کند.
  • در ساخت جاده‌ها و خیابان‌ها بتن نقش مهمی دارد، به همین دلیل امروزه در صنعت راه‌سازی بیشترین سطح مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. خیابان‌های ساخته‌ شده از بتن در بازتاب خورشید و گرما خوب عمل می‌کنند.
  • بتن سازی بزرگراه‌ها به عنوان یک پیشرفت عالی در این صنعت بوده که تردد را ایمن‌تر کرده است.
  • باند فرودگاه همیشه با بتن پوشش داده می‌شود چون این ماده مقاومت فشاری بالایی دارد و به راحتی دچار ترک خوردگی و افت کیفیت نمی‌شود.
  • مصارف زیادی که بتن در ساخت پل و برج و سازه‌های دیگر دارد، باعث شده تا روزبه روز به تولید آن افزوده شود. این سطح کاربری گسترده به دلیل تنوع بالای این مصالح ساختمانی است که هر کدام بافت و ساختار مختص به خود را دارند.

بنیاد بتن اصفهان ارائه دهنده این محصولات است، می توانید به قسمت محصولات این سایت مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه