طرح اختلاط بتن سازه ای

بتن جز مهم‌ترین مصالح ساختمانی بوده که در طرح اختلاط آن عیار بتن بر اساس متر مکعب سنجیده می‌شود. بتن سبک و سنگین هر کدام طرح مختص به خود را دارند چون مواد اولیه استفاده شده در آن‌ها کاملا متفاوت است‌. در واقع طرح اختلاط بتن همان روند تعیین نسبت اجزائی چون شن، ماسه، سیمان و آب است که این مواد بر اساس ضوابط و مشخصات مورد نیاز اجرا می‌شوند. چون نحوه اختلاط بتن در مقاومت فشاری آن تاثیر بسزایی دارد، باید این طرح به صورت کاملا دقیق و استاندارد صورت بگیرد. این طرح به صورت دستی و ماشینی و در محیطی کارگاهی انجام می‌شود. اطلاعات بیشتر در رابطه با بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی، نیوجرسی بتنی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

طرح اختلاط بتن سازه ای

چگونگی طرح اختلاط بتن سازه ای

در این طرح ترکیب به دست آمده باید خواص مکانیکی، فیزیکی و همچنین استحکام و دوام مورد نیاز را بر اساس پروژه و کاربرد مد نظر داشته باشد. با کمک این طرح می‌توان بتن را متناسب با کارایی‌های مختلفی تولید کرد. هر کدام از اجزائی که در ساخت بتن با هم مخلوط می‌شوند در مقاومت آن نقش بسزایی دارند، به همین دلیل اگر نسبت این اجزا تغییر کند، شما شاهد بتن‌های مختلفی خواهید بود. طرحی که به صورت کارگاهی و توسط ماشین آلات صورت می‌گیرد، اصولا دقت بیشتری خواهد داشت و بتن بدست آمده هم کاملا استاندارد است و سطح کاربری گسترده‌ای خواهد داشت.
این طرح تعیین می‌کند که برای ساخت بتن با مقاومت فشاری بالا، شما چه میزان مواد اولیه چون آب، شن، ماسه و سیمان نیاز دارید. امروزه بتن‌های سبک و سنگین بر اساس همین طرح ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل مقاومت فشاری در بتن افزایش زیادی پیدا کرده است. این طرح با روش‌های زیادی صورت می‌گیرد که بهترین و استانداردترین آن‌ها روش ACI و BS است که در کشورهای خارجی چون آمریکا، آلمان و فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران روش آلمانی مورد استقبال قرار می‌گیرد و به کمک آن می‌توان بتن سبک و سنگین و حجیم را باکیفیت بالا تولید کرد. بتن الیافی متریال نوینی است که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول همراه ما بمانید. 

چگونگی طرح اختلاط بتن سازه ای

طرح اختلاط بتن سبک سازه ای

روش پیش بری ایران یک طرح کاملا اصولی و استاندارد برای اختلاط و ترکیب بتن بوده که از شیوه آلمانی الگو برداری شده است. از این روش برای ایجاد اختلاط بتن‌هایی همچون بتن‌های سبک، بتن‌های سنگین، بتن‌های حجیم و غیره می‌توان استفاده نمود که هر کدام شرایط مختص به خود را دارند. بتن سبک سازه‌ای است که به صورت کاملا اقتصادی تولید می‌شود و تنها تفاوت آن با بتن معمولی داشتن سنگدانه‌های سبک است که حجم بتن را بیشتر می‌کند. سبک بودن وزن در این نوع بتن اولویت بیشتری نسبت به مقاومت آن دارد، به همین دلیل بیشتر روی سبک بودن تمرکز می‌شود تا بتن وزن و چگالی کمی داشته باشد.
هر چه میزان استفاده از سنگریزه در طرح اختلاط این نوع بتن بیشتر باشد، قطعا وزن سبک‌تری پیدا می‌کند. چون سنگدانه‌ها متخلخل هستند حداقل مقاومت فشاری بتن بر اساس ۸۲ روز محاسبه می‌شود. اندازه سنگدانه‌هایی که با این نوع بتن مخلوط می‌شوند حداقل ۰۲ میلی‌متر بوده؛ به همین دلیل این بتن روی سطح بهترین پوشش دهی را دارد. در طرح اختلاط این نوع بتن استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته می‌شود تا بتن علاوه بر وزن سبک مقاومت فشاری بالایی هم داشته باشد و بتواند در شرایط سخت بهترین بازدهی را از خود نشان دهد.
در این نوع اختلاط رابطه بین مقاومت و نسبت آب به سیمان را نمی توان مشخص کرد، زیرا مقدار آبی که جذب سنگدانه می شود، قابل اندازه گیری نیست. آب برای جذب در این سنگدانه‌ها به مدت زمان بیشتری نیاز دارد، به همین دلیل آزمایش مقاومت فشاری این نوع بتن زمان‌بر است. حباب هواساز در بتن سبک استفاده می‌شود تا سنگدانه‌ها پس از استفاده روی سطح بتن شناور نشوند و در بافت آن باقی بمانند. استفاده به اندازه از سیمان باعث شده تا بتن یک بافت متراکم پیدا کند و سنگدانه‌های سبک به راحتی از بافت جدا نشوند. این طرح اختلاط بتن به صورت دستی و مکانیزه قابل اجرا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این طرح و جزئیات آن با ما در بنیاد بتن اصفهان در تماس باشید.

نوشتن دیدگاه