انواع ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس یک ماده شیمیایی است که به عنوان افزودنی می توان آن را با بتن مخلوط کرد و تا حد زیادی سبب افزایش مقاومت بتن شد. این ژل علاوه بر مقاومت می تواند در آب بندی و نفوذناپذیری بتن نیز تاثیر گذار باشد. ژل های میکروسیلیس در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام فرمولاسیون ویژه ای دارند و با توجه به آن ویژگی های خاصی پیدا می کنند. در واقع با پیشرفت علم و فناوری هر روزه ژل های میکروسیلیس جدیدتر و کارآمدتری تولید و به بازار عرضه می شود که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی دارند، از این رو بهتر است قبل از استفاده با انواع این ژل ها آشنایی داشته باشید تا آسان تر ژل میکروسیلیس مناسب خود را تهیه کنید. تنوع ژل میکروسیلیس سبب شده هر فرد متناسب با کار خود بهترین مدل را انتخاب نماید. ژل های میکروسیلیس در فرمولاسیون، میزان مصرف، طریقه مصرف، کاربرد و ... با هم متفاوت هستند. به طور کل این ژل ها را به چهار دسته زیر تقسیم بندی می کنند:

  • ژل های میکروسیلیسی که بر پایه لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات هستند.
  • ژل های میکروسیلیسی که دارای الیاف هستند.
  • ژل های میکروسیلیس با خاصیت زودگیری.
  • ژل های میکروسیلیس با خاصیت دیر گیری.
  • ژل میکروسیلیس بر پایه لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات.

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از انواع ژل میکروسیلیس بر اساس لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات است که خاصیت روان کنندگی بتن را دارد و می توان برای روان کردن بتن از آن استفاده کرد. کارخانه های بسیاری در داخل و خارج وجود دارند که به صورت اختصاصی انواع این ژل ها را تولید می کنند؛ از این رو ممکن است نام های تجاری متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال برخی از کارخانه های تولید کننده این ژل را با نام هایی مانند سوپر ژل، پاور ژل و... به بازار عرضه می کنند، علاوه بر این برخی انواع ژل را با کدهای عددی مخصوصی تولید می کنند. با توجه به نام این ژل می توان تشخیص داد که در ساخت آن از لیگنوسولفنات، نفتالین یا کربوکسیلات استفاده شده است. برای اضافه کردن این نوع ژل به بتن باید نوع بتن را در نظر گرفت و با توجه به کاربرد درصد آن را کم و زیاد کرد. این نوع ژل میکروسیلیس می تواند حفره های بتن را کم کند از این رو انسجام بتن بیشتر می شود. با توجه به این تعاریف اگر به بتنی با مقاومت بالا و خود تراکم نیاز دارید باید از ژل های میکروسیلیسی بر اساس لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات استفاده نمایید. از آنجایی که ژل میکروسیلیس از مهم ترین ژل ها جهت مقاوم سازی بتن ها است، نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس را در این مقاله از سایت بنیاد بتن شرح داده ایم.

انواع ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس الیاف دار

با توجه به نامی که ژل میکروسیلیس الیاف دار دارد، می توان تشخیص داد در ساختار آن از الیاف استفاده شده است. در کل الیاف موجود در این ژل به صورت کاملا همگن در تمام قسمت های ژل پخش شده است و همین امر کمک کرده بازدهی این مدل ژل بسیار بیشتر باشد. این ژل اگر توسط تولید کنندگان کم تجربه و با روش های قدیمی تهیه شده باشد پخش الیاف ناهمگن و نامنظمی دارد از این جهت تا حدی کارایی ژل پایین می آید. با توجه به این موضوع باید ژل الیاف دار را از کارخانه های تولید کننده معروفی که سابقه فعالیت بسیاری دارند تهیه کرد. برای عرضه محصول نهایی بی نقص به بازار باید از مواد اولیه مرغوب، کادری مجرب، تجهیزاتی به روز و ... استفاده کرد. یکی از ویژگی های ژل های الیاف دار کلوخه نشدن آن ها و کاهش زمان میکس با بتن است. در کل ژل های میکروسیلیس نمی توانند از طریق پوست، دهان و ... وارد بدن شود، از این رو خطری برای انسان ندارد.

ژل میکروسیلیس الیاف دار

ژل میکروسیلیس زودگیر

این نوع ژل دارای فرمولی است که به بتن کمک می کند زودگیر باشد، از این رو برای برخی از فرآیندهای اجرایی بسیار مفید و کارآمد است. در واقع برای تولید ژل های زودگیر از موادی استفاده می شود که خاصیت زودگیری دارند و تا حد زیادی خاصیت گیرش را تسریع می بخشند. ژل میکروسیلیس زودگیر بسیار پیشرفته و قدرتمند است و اصلی ترین پایه سازنده آن شامل پلی کربوکسیلات اتر و دوده سیلیسی است، علاوه بر این دو ماده مواد دیگری مانند انواع فیلرها، الیاف پلی پرولین و ... نیز در فرمول آن ها وجود دارد. از مهم ترین ویژگی های این ژل که سبب استقبال مصرف کنندگان شده می توان به کاهش میزان مصرف آب، افزایش اسلامپ، بهبود خواص مکانیکی بتن، بهبود خواص رئولوژیکی بدن، افزایش انسجام و ... اشاره کرد.

ژل میکروسیلیس دیرگیر

نوع دیگری از ژل های میکروسیلیسی، ژل دیرگیر است. ژل دیرگیر نیز از ماده شیمیایی ساخته می شود و به عنوان ابر روان کننده از آن استفاده می کنند. این نوع ژل تا حد زیادی میزان آب را نسبت به سیمان کاهش می دهد. از این ژل می توان در انواع بتن استفاده کرد و همین موضوع سبب محبوبیت اینگونه ژل ها نسبت به مدل های دیگر شده است. از مهم ترین خصوصیات ژل میکروسیلیس دیرگیر می توان به نفوذ ناپذیری، افزایش خواص رئولوژیکی، امکان کنترل گیرش بتن و ... اشاره کرد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع ژل میکروسیلیس با کارشناسان ما در گروه بنیاد بتن اصفهان در تماس باشید.

نوشتن دیدگاه