ژل میکروسیلیس چیست؟

میکروسیلیس یک ژل افزودنی است که از آن برای تولید بتن های نفوذ ناپذیر، بتن های آب بند، بتن های با دوام و ... به کار می رود. در واقع ژل میکروسیلیس نوعی فوق روان کننده با سیستم دوده سیلیسی است که به صورت ژل و خمیری آماده مصرف است. این محصول با نام های متفاوتی به بازار عرضه می شود و با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی که دارد سبب بهبود عملکرد بتن می شود. ژل میکروسیلیس انواع گوناگونی دارد که با توجه به نیاز و مصرف تان می توان بهترین مدل را برای بتن انتخاب کرد. این ژل یک ماده شیمیایی است و از مصالح ساختمانی به شمار می رود که میزان مصرف آن در بتن بسیار حائز اهمیت است زیرا کم یا زیاد شدن آن می تواند کارایی بتن را کاهش دهد. با ما در این مطلب از سری مقالات بنیاد بتن اصفهان همراه باشید تا این محصول کاربردی را بررسی کنیم.  جهت دریافت قیمت پل بتنی پیش ساخته، بتن اکسپوز، بتن الیافی و ... برای پروژه های خود می توانید به سایت بنیاد بتن مراجعه کنید. 

ترکیبات ژل میکروسیلیس چیست؟

یکی از نکات مهم در ژل میکروسیلیس ترکیبات آن است در واقع با شناخت ترکیباتی که در ساخت این محصول استفاده شده می توان خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن را به دست آورد. ترکیبات اصلی ژل میکروسیلیس شامل پودر میکروسیلیکا، انواع فوق روان کننده بتن، دیر گیر کننده، آب، الیاف بتن و مواد افزودنی دیگر است. الیاف پلی پروپیلن و سیلیس از اصلی ترین مواد هستند که ژل را بر پایه آن ها تولید می کنند، البته میزان این مواد را بر اساس نوع و مقدار روان کننده یا فوق روان کننده تعیین می کنند. در نتیجه برای دستیابی به اندازه دقیق ترکیبات ژل میکروسیلیس باید با مشاوره های فنی شرکت تولید کننده ژل ارتباط برقرار کرد و از درصد موادی که در ترکیبات اصلی آن استفاده شده است مطلع شد. در ترکیبات ژل میکروسیلیس هیچگونه ماده خطرناکی وجود ندارد و تولید آن ها مطابق استانداردهای جهانی است. این محصول جزء افزودنی های معدنی است که به بتن اضافه می شود و با مزایای منحصر به فردی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که ژل میکروسیلیس از مهم ترین ژل ها جهت مقاوم سازی بتن ها است، نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس را در این مقاله از سایت بنیاد بتن شرح داده ایم.

ژل میکروسیلیس چیست؟

استاندارد ژل میکروسیلیس

تمامی افزودنی های بتن اعم از روان کننده ها، فوق روان کننده ها، ژل میکروسیلیس و... با استانداردهای جهانی و تحت نظر متخصصان ماهر تولید می شوند زیرا از این مواد برای بتن استفاده می شود و بتن دارای کاربرد گسترده ای است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. بیشترین استفاده بتن در ساخت و ساز است، از این رو با جان انسان در ارتباط است پس تا حد امکان در تولید آن باید استانداردها رعایت شود. علاوه بر استاندارد بتن باید به استاندارد مواد افزودنی بتن نیز دقت شود زیرا هر گونه ایراد در این مواد می تواند خسارات بزرگی را به بار بیاورد. در واقع استاندارد ژل میکروسیلیس با شماره ملی 13278 در بند 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات استاندارد وجود دارد و شامل میکروسیلیس مورد استفاده در مخلوط سیمانی و ویژگی های آن است. در کل هدف اصلی برای تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی ژل های میکروسیلیسی است که در بتن و دیگر مواد سیمانی مورد استفاده قرار می گیرند. میزان مصرف ژل میکروسیلیس در بتن نیز باید طبق استانداردها باشد و اغلب میزان آن بین 5 تا 15% وزن سیمان مصرفی است. البته این مقدار با توجه به کاربرد و میزان روان کننده و فوق روان کننده می تواند متفاوت باشد.

نوشتن دیدگاه