حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی

برای تکمیل سازه ها و نصب سقف آن ها می توان از تیرچه ها در مدل های مختلف استفاده کرد. هر کدام از تیرچه ها می توانند کارایی متفاوتی داشته باشند. در این بین یکی از ابهاماتی که همواره مهندسین طراح و ناظرین عمرانی با آن مواجه می شوند این است که حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی چه مقدار است؟ با توجه به اینکه در اجرای تیرچه های بتنی محدودیت‌هایی برای پوشش دهانه ها وجود دارد، دستورالعمل های مختلفی ارائه شده است تا مهندسین سازه بتوانند با استفاده از استانداردهای موجود، روی به اجرای تیرچه بتنی بیاورند. در این بین برای اجرای تیرچه های بتنی معمولا تاکید می شود که مدل پیش ساخته تکی و منفرد را نباید بیش از ۸ متر در نظر گرفت. با این حال همواره توصیه می شود که بهتر است این مقدار را برای رعایت اصول و استانداردهای بیان شده، ۷ متر در نظر بگیرید. در صورتی که نیاز به استفاده از تیرچه بتنی با طول بیش از ۷ متر احساس شود باید برای اجرای آنها به صورت مجاور هم یا دوبل اقدام نمایید. قطعات بتنی پیش ساخته از پر کاربردترین قطعات در ساخت و سازها هستند که می توانید آن ها را در سایت بنیاد بتن مشاهده کنید. اگر می خواهید بدانید هارد بتن چیست و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقالات سایت بنیاد بتن مراجعه کنید. همچنین اطلاعات لازم درباره بتن پیش ساخته نما را می توانید در سایت بنیاد بتن مشاهده کنید.

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها چقدر است؟

در بررسی آیین نامه های ارائه شده برای نصب و اجرای تیرچه بتنی متوجه می‌شویم که برای حالت دوبل و مجاور هم هیچگونه محدودیتی، پیش روی مهندسین سازه وجود ندارد. اگر برای پروژه های بتنی بخواهیم محدودیت خیز را در نظر بگیریم، حداکثر طولی که می توان با استفاده از آن پوشش داد، ۲۸ برابر ضخامت سقف انتخاب میشود و در بهترین حالت حداکثر طول مجاز تیرچه دوبل با ضخامت مفید ۳۵ سانتی متر، ۱۰ متر خواهد بود.
با توجه به اینکه امروزه برای ساختمان های بزرگ و سازه های مختلف استفاده از تیرچه بتنی به عنوان یکی از محبوب ترین راهکارها و ابزارهای ساختمانی مد نظر قرار گرفته، توجه مهندسان و ناظرین به آن جلب شده‌ است. در بنیاد بتن می توانید از کاشناسان این وبسایت معتبر به صورت رایگان مشاوره گرفته و محصول مورد نیاز خود را در کمترین زمان تهیه کنید.

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها چقدر است؟

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها چقدر است؟

برای تکمیل سازه ها می توانید از تیرچه های بتنی مانند تیرچه های بتنی پیش تنیده و تیرچه های فلزی یا کرومیت استفاده نمایید. هر کدام از آنها دارای استانداردهای خاصی هستند. با این حال در اجرای آنها رعایت دستورالعمل های اعلام شده حائز اهمیت است. تیرچه های بتنی را در مدل های مختلف می توان اجرا کرد. به عنوان مثال تیرچه های بتنی با بتن پیش ساخته خرپایی و تیرچه های بتنی پیش تنیده از جمله گزینه های کاربردی در این زمینه خواهند بود. اگر در سقف سازه به دنبال اجرای تیرچه های بتنی پیش ساخته خرپایی هستید، می توان با بهره گیری از نوع دوبل و مجاور هم، طول بیش از ۷ متر را نیز برای اجرای آنها پوشش داد. این مقدار هنگامی که در سقف استاندارد، مورد استفاده قرار گیرد تا ۱۰ متر قابل افزایش است. در طرف مقابل تیرچه بتنی پیش تنیده با توجه به نوع ساختی که دارد بدون کمترین محدودیت شما را یاری خواهد کرد که طول بیشتری را بتوانید پوشش دهید. با توجه به اینکه برای حمل تیرچه ها از تریلی استفاده می شود، معمولا آن ها را با طول بیش از ۱۲ متر مشاهده نخواهید کرد. اگر به دنبال اجرای تیرچه های منفرد هستید و قصد دارید از مدل تیرچه های پیش تنیده کمک بگیرید، سقف های تا دهانه های ۹.۵ متری را به شما پیشنهاد می کنیم. از میان انواع تیرچه های موجود در بازار، مدل بتنی پیش تنیده به راحتی می‌تواند برای پوشش دهانه های تا ۱۲ متر به کار گرفته شود و با استفاده از آن از یک روش اقتصادی می توانید کمک بگیرید.
اگر به دنبال اجرای تیرچه های فلزی یا کرومیت هستید باید محدودیت‌های خیز را برای نصب آن، در نظر داشته باشید. حداکثر طولی که با استفاده از تیرچه های فلزی کرومیت می‌توانید پوشش دهید، ۲۰ برابر ضخامت سقف است. به همین دلیل اگر ضخامت ۳۵ سانتی متری را در نظر بگیریم که به عنوان بهترین حالت شناخته می شود، تا ۷ متر قادر هستید که از تیرچه های فلزی کرومیت، دهانه مورد نظر را پوشش دهید.

تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن

تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن

تیرچه بلوک را با رعایت استانداردهای بیان شده با طول ۱۰ متر نیز می توانید نصب کنید. علاوه بر این، مدل پیش تنیده نیزه قابلیت اجرا تا دهانه 12 متری را نیز دارد. اگر بخواهیم به بررسی مزایای تیرچه بلوک بپردازیم، متوجه می‌شویم که نصب آسان آنها به عنوان یکی از مزایای این مدل از تیرچه می‌تواند عنوان شود. علاوه بر این هزینه‌های نصب را نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. از دیگر مزایای تیرچه بلوک می توان گزینه های زیر را نام برد.
1- عدم فشار آوردن به سقف
2- بهره‌مندی از مقاومت بالا
3- تعیین طول تیرچه بلوک با توجه به نوع ساخت سازه
4- قابل نصب و اجرا تحت نظارت مهندسان بدون نیاز به بهره گیری از نیروی حرفه ای
5- عایق بی نظیر دما و صدا
6- مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت و حشرات و یا پوسیدگی
برای اجرای تیرچه بتنی و بررسی شرایط آن می‌توانید با کارشناسان مجموعه بنیاد بتن تماس حاصل نمایید و محصول مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

 

نوشتن دیدگاه