بتن غیر سازه ای چیست

بتن‌های اجرایی بر اساس ساختار و کارایی به ۲ دسته سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم بندی می‌شوند. نمونه‌های غیر‌سازه‌ای یک بتن تنها بتن هایی هستند که بیشتر کاربرد اجرایی و پرکنندگی دارند، مانند بتن‌هایی که برای شیب‌بندی استفاده می‌شوند. افزودنی‌هایی که به این نوع بتن اضافه می‌شود بیشتر آب، شن، سیمان و ماسه یا سنگدانه است‌ريال به همین دلیل در کنار مقاومت بالا چگالی متوسطی هم دارد. روان‌کننده‌هایی که در این ماده استفاده شده باعث پوشش دهی بهتر آن شده است. بتن غیرسازه‌‌ای به صورت سبک و سنگین بوده که هر کدام مواد اولیه مختص به خود را دارند. در این نوع بتن نسبت سیمان کمتر بوده به همین دلیل بتن بافت رقیق‌تری دارد. قیمت دیوار پیش ساخته که از با کیفیت ترین محصولات سایت بنیاد بتن است، بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.
کارایی متفاوت این نوع بتن نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در آن با بتن سازه‌ای تفاوت زیادی دارد. این ماده بیشتر نقش کمکی دارد و می‌توان از آن برای شیب‌بندی و کارهای این چنینی استفاده کرد. بافت سفتی که این نوع بتن دارد باعث شده تا بیشتر به کمک غلطک و با فشار زیاد روی سطح مورد نظر پیاده‌سازی شود. چگالی و جرم کم این نوع مصالح باعث شده تا بیشتر به عنوان عایق صوتی و حرارتی برای کف و دیوار مناسب باشند. این نوع بتن قابلیت ترکیب شدن با مواد مختلف را دارد به همین دلیل می‌توان از آن برای عایق‌کاری سقف و دیوار به راحتی استفاده کرد. در واقع به‌کار گرفتن این ماده خود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده است‌. اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت هر مترمربع دیوار پیش ساخته بتنی، بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی، نیوجرسی بتنی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

بتن غیر سازه ای چیست

انواع بتن غیر سازه ای چیست؟

بتن غیر سازه‌ای از نظر ساختار و کارایی به ۲ دسته مجزا تقسیم می‌شود:

  • بتن غیر سازه‌ای سبک
  • بتن غیر سازه‌ای سنگین

نمونه سبک آن با جرم و چگالی کم ساخته شده، به همین دلیل سطح کاربری گسترده‌ای دارد و می‌تواند سطح مختلف اعم از کف و دیوار و سقف را به خوبی پوشش دهد و به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی عالی عمل کند. بتن غیر سازه‌ای سبک بر اساس ترکیباتی که دارد خود به ۲ دسته مجزا تقسیم می‌شود:

  • بتن‌های اسفنجی که به شکلی خاص استفاده می‌شوند، یکی از این نوع بتن ها هستند. در این نوع بتن از حباب‌های هوا کمک گرفته می‌شود، این حباب‌ها در خمیر سیمان یا در ملات سیمان قرار می‌گیرند تا شکل خاصی به سنگدانه‌ها بدهند. این کف به ۲ طریق تولید می‌شود. یا از طریق مواد کف زا در زمان مخلوط شدن بتن و یا به صورت کف آماده به مخلوط اضافه می‌شود. بتن
  • اسفنجی می‌تواند جرم مخصوصی تا حدود ۲۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب نیز داشته باشد، به همین دلیل مقاومت فشاری آن زیاد است.
  • بتن‌های دانه سبک ساختاری منحصر به فرد دارند و در آن‌ها از پرلیت یا ورمیکولیت تحت انبساط قرار گرفته شده استفاده می‌کنند. الیاف منبسط شده پلی استر در ساخت این بتن نقش مهمی دارند. جرم خشک این مخلوط بین ۲۴۰ تا ۹۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • استفاده از ماسه و شن ریز در این نوع بتن‌ها باعث شده تا وزن و چسبندگی بیشتری داشته باشند. جرم و چگالی این مواد کاملا متفاوت بوده و به نسبت استفاده از مواد اولیه در آن‌ها بستگی دارد‌. زمانی که وزن در این نوع بتن کاهش پیدا می‌کند، مقاومت حرارتی آن تا حد زیادی بالا می‌رود و در واقع این خود یک مزیت است.

انواع بتن غیر سازه ای چیست؟

کاربرد بتن غیر سازه ای چیست؟

کاربرد بتن غیرسازه‌ای در عایق‌کاری ساختمان بسیار زیاد بوده و چون مقاومت صوتی و حرارتی خوبی دارد، می‌تواند از اتلاف انرژی در فصول سرد و گرم جلوگیری کند. به همین دلیل از آن برای ایجاد دیوار عایقی و یا عایق‌کاری سقف و کف استفاده می‌کنند. شیب‌بندی ساختمان با این نوع بتن باعث آب بندی بهتر آن شده که در این صورت رطوبت به داخل ساخت نفوذ نمی‌کند. برای عایق سازی لوله‌های زیرزمینی این نوع بتن بالاترین سطح کاربری را دارد و می‌تواند در شرایط سخت بهترین بازدهی را از خود نشان دهد. این نوع بتن در واقع عایق پرکننده روی دال سقف‌ها یا کف‌های فلزی است و در پوشش‌دهی کانال های زیرزمینی، دیوارهای آتش و پرکننده غیر باربر نقش مهمی دارد. عایق‌کاری می‌تواند مهم‌ترین وظیفه این نوع بتن باشد که به دلیل ترکیبات منحصر ‌به فردی که دارد، توانسته آن را به نحو احسن انجام دهد.
اگر چه کارهای غیرسازه‌ای هم پیچیدگی مختص به خود را دارند، اما این نوع بتن توانسته در شرایط سخت هم بهترین عملکرد را از خود نشان دهد‌. ترکیب شدن این بتن با مواد پلیمری منبسط شده باعث متراکم شدن بافت آن شده، به همین دلیل در مقابل فشار هم استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌توان از آن برای عایق‌کاری کف هم استفاده کرد. این نمونه روی سطوح صاف و ناهموار قابل اجرا بوده و به مرور زمان دچار افت کیفیت نمی‌شود. بنیاد بتن اصفهان این محصولات را در سایت خود و به صورت آنلاین، به شما عزیزان ارائه می دهد. همچنین بتن الیافی متریال نوینی است که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول همراه ما بمانید. 

نوشتن دیدگاه