فواصل میلگرد بستر

یکی از اصول مهم معماری که در سال های اخیر در لیست اصول ساختمان سازی، لازم و ضروری شده است اجرای میلگرد بستر است. نحوه به کار بردن میلگرد بستر به همان اندازه اهمیت دارد که استفاده از این میلگرد برای ساختمان حائز اهمیت می باشد. بدین صورت که اگر در یک بنای ساختمانی چند طبقه، میلگرد بستر به صورت استاندارد و صحیح استفاده نشود ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و به مرور زمان باعث سست شدن ساختمان شود. بنابراین هنگامی که صحبت استفاده از میلگرد بستر می آید، رعایت فواصل استاندارد میلگرد نیز کاملا لازم و ضروری است. ما در این مقاله از سری مقالات وب سایت شرکت بنیاد بتن اصفهان در مورد فاصله های عمودی و افقی میلگردهای بستر که در حالت استاندارد باید رعایت شوند بیشتر صحبت کرده ‌ایم.

فاصله عمودی میلگرد بستر

فاصله عمودی میلگرد بستر

میلگرد بستر یک مفتول گالوانیزه آجدار ۳ متری است که برای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگردها هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی در داخل دیوار جای می گیرند. منظور از استفاده عمودی میلگرد بستر این است که سیم های مفتول در زمین کاشته می شوند و تا سقف امتداد پیدا می کنند. البته لازم به ذکر است که میلگرد را مستقیم به سقف وصل نمی کنند. بلکه برای رعایت استانداردهای لازم آن را در فاصله ای کنترل شده از سقف قرار می دهند. میلگرد بستر به صورت قائم در داخل دیوار قرار می گیرد و به صورت عمودی از داخل بلوک ها تا نزدیک سقف عبور داده می شود. همانطور که گفته ایم میلگرد بستر باید به صورت کاملا ثابت بر روی زمین نصب شده باشد و از حرکت دیوارها جلوگیری به عمل آورد. زمانی که میلگرد به سقف نزدیک شد آن را به صورت کامل به سقف متصل نمی کنیم و آن را در داخل یک ناودانی قرار می دهیم. این ناودانی به سقف متصل خواهد شد و از اتصال مستقیم میلگرد بستر به سقف جلوگیری می کند. زمانی که شما میلگرد بستر را به صورت عمودی یا به عبارتی به صورت قائم در داخل دیوار قرار دهید، حرکت دیوارها در برابر زلزله و بلایای طبیعی به حداقل خود خواهد رسید و ساختمان شما به صورت کامل ایمن خواهد شد. بنابراین فاصله عمودی میلگرد بستر تا سقف باید به اندازه یک ناودانی باشد و سپس فضای خالی با استفاده از سیمان پر می شود.

فاصله افقی میلگردهای بستر از هم چقدر باشد؟

فاصله افقی میلگردهای بستر از هم چقدر باشد؟

نوع دیگری از بکارگیری میلگردهای بستر برای ساختمان سازی اجرای افقی آن است. برای اجرای افقی میلگرد بستر می بایست در ازای هر ۴۰ سانتی متر ارتفاع دیوار، یک میلگرد بستر را به کار برد. بدین منظور باید یک گیره گالوانیزه بر روی دیوار نصب شود و در هر دو طرف جوشکاری شود. سپس میلگرد بستر را در داخل گیره قرار می دهند و سپس میلگرد را در تمام طول دیوار امتداد می دهند. در نهایت میلگرد بستر با یک لایه ملات پوشش داده میشود. بعد از چیدن مجدد بلوک و یا آجر باید عملیات فوق دوباره تکرار شود. یعنی بعد از آن که دوباره دیوار ۴۰ سانتی متر بالا آمد، مجدد باید میلگردهای بستر را به صورت افقی بر روی دیوار نصب کرد. البته به خاطر داشته باشید که میلگردهای بستر هم به صورت خرپایی و هم به صورت نردبانی موجود هستند که بسته به نظر مهندس ناظر و نوع ساختمان از نوع متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد ترکیب شیمیایی میلگرد های بستر باید حساسیت های کامل به خرج داده شود. زیرا در صورتی که ترکیب شیمیایی میلگرد مناسب نباشد و میلگرد مورد نظر شما از لحاظ ضد زنگ بودن درجه استاندارد قرار نداشته باشد، امکان دارد که به مرور زمان دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود. فرسوده شدن میلگرد بستر نه‌ تنها تاثیرگذاری آن را از بین می ‌برد، بلکه باعث می ‌شود تا وضعیت ساختمان شما در حالت مخرب قرار بگیرد و دیوار آسیب پذیر تر از آنچه که فکرش را بکنید شود. همانطور که قبلا گفته ایم میلگرد بستر دارای ۳۰ متر طول و ۵.۵ الی ۱۱ سانتیمتر عرض است. قطر این میلگردها نیز اغلب بین ۴ تا ۶ میلی متر متغیر خواهد بود. بنابراین شما باید به هنگام استفاده از میلگرد بستر حتما با مهندس ناظر ساختمان مشورت کنید تا بهترین نوع میلگرد را مطابق با نوع ساختمان خود و تعداد طبقات ساختمان و همچنین اقلیم حاکم بر منطقه انتخاب کنید.
کارشناسان سایت بنیاد بتن در خدمت شما هستند تا با مشاوره رایگان، راهنمایی های لازم جهت خرید مناسب ترین میلگرد بستر را به شما ارائه دهند. در بنیاد بتن با کیفیت ترین میلگرد بستر را با قیمیتی بسیار مناسب خریداری می فرمایید.

نوشتن دیدگاه