محاسبه میلگرد بستر

میلگرد بستر یکی از مصالح پر کاربرد است که در ساختمان سازی و پروژه های عمرانی برای بهبود عملکرد سازه در برابر نیروهای جانبی نقش اساسی دارد. این نوع میلگردها برای افزایش مقاومت، کاهش ترک خوردگی و ... قابل استفاده هستند که بیشترین نقش آن ها در تقویت و تثبیت دیوارها است. میلگردهای بستر در شکاف دیوارها قرار می گیرند و بارهای سنگین را از قسمت های ضعیف به بخش هایی که پشتیبانی می شوند منتقل می کنند. میلگرهای بستر باید با اصول خاصی مورد استفاده قرار بگیرند و برای اجرا بسته به نوع سازه دارای ضخامت مناسبی باشند از این رو محاسبه میلگرد بستر بسیار حائز اهمیت است. میلگرد بستر اغلب به صورت نردبانی یا زیگزاگی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاسیر محاسبه آن نیاز به تخصص دارد که طبق استانداردها و قوانین موجود به دو روش مختلف محاسبه می شود. روش های محاسبه میلگرد بستر شامل روش محاسباتی و تجویزی است که بسته به نوع سازه، میزان مقاومت، نقش میلگرد و ... باید روش مناسبی برای محاسبه آن ها انتخاب و میزان میلگرد بستر مورد نیاز را تخمین زد. با توجه به اینکه میلگرد بستر در کیفیت نهایی سازه تاثیر زیادی دارد باید تحت نظارت مهندسین و متخصصین ماهر با دقت بالا محاسبه و اجرا شود تا اعضای باربر را به خوبی تقویت کند. طبق قوانین و آئین نامه های ساختمان سازی محاسبه میلگرد بستر برای مقاوم سازی اهمیت زیادی دارد که با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند نوع سازه، میزان مقاومت و ... باید با بهترین روش انجام شود.

روش های محاسبه میلگرد بستر

روش های محاسبه میلگرد بستر

همانطور که در بالا اشاره شد میلگردهای بستر بیشترین نقش را در مقاوم سازی دارند از این رو بیشتر از میلگردهای ساده و آج دار به هم وصل می شوند با این تفاسیر محاسبه این نوع میلگردها نیازمند تخصص است. در واقع برای عملکرد بهتر میلگرد بستر باید میزان آن ها به درستی محاسبه شود و به طور کامل در ملات دفن شوند تا دیوار با میلگرد اتصال محکم و خوبی ایجاد کند. اغلب میلگردهای بستر از جنس مفتول هستند که ضخامت 4 میلی متری دارند و بسته به نوع سازه اجرا می شوند، در کل این نوع میلگردها بر اساس قرار گیری میلگرد وسطی به دو دسته خرپایی و نردبانی تقسیم می شوند. میلگرد بستر بسته به مدل با روش های مختلفی محاسبه می شود که محاسبه آن ها باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود، مهندسین پروژه ها و سازه های ساختمانی برای محاسبه میلگرد بستر باید به نکات مهمی توجه کنند تا میزان دقیق این مصالح را محاسبه نمایند. در کل برای محاسبه میلگرد بستر طبق مبحث هشتم مقررات ملی می توان از دو روش زیر استفاده کرد
- روش محاسباتی: در این روش مجموع سطح مقطع میلگردهای استفاده شده باید برابر با 0003/0 سطح مقطع موثر دیوار باشند
- روش تجویزی: روش تجویزی به اینگونه است که برای هر 40 سانتی متر ارتفاع دیوار باید حداکثر از یک ردیف میلگرد بستر استفاده کرد.

وزن میلگرد بستر

متره میلگرد بستر

از اساسی ترین و مهم ترین کارهایی که در ابتدا و انتهای هر پروژه ای باید صورت بپذیرد، انجام عملیات متره، برآورد و تهیه صورت وضعیت است. در حقیقت متره یک اصطلاح مهندسی است که اندازه گیری مصالح موردنیاز برای یک پروژه است. متره میلگرد بستر نیز به این معنا است که سازه ای که قصد ساخت آن را دارید به چه مقدار میلگرد بستر نیاز دارد. با توجه به این که بخش قابل توجهی از هزینه ساخت و ساز شامل قیمت میلگرد است، متره آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما با این کار هزینه های اجرایی یک پروژه را برآورد خواهید کرد. انجام محاسبات متره به کمک تحلیل ها و قوائد خاصی انجام می شود. متره میلگرد بستر به دو صورت انجام می شود. متره بسته میلگرد بستر و متره باز میلگرد بستر این دو روش هستند. در روش اول کسی که عملیات متره را انجام می دهد یا اصطلاحا مترور نقشه های پروژه را بررسی می کند و بر اساس نقشه ها محاسبات مربوط به مقدار دقیق میلگرد بستر را انجام می دهد. مقادیر به دست آمده در جدولی وارد می شود و در اختیار برای انجام محاسبات مالی ارسال می شود. در این محاسبات توسط مترور هزینه هایی چون نیرون انسانی، هزینه حمل و نقل میلگرد بستر و موارد بسیار دیگر وارد می شود. در روش بعدی یا همون متره باز هزینه های مقدار میلگرد بستر با دقت بالاتری انجام می شود. در واقع این روش میزان میلگرد بستر و هزینه آن در آنالیز دقیق تری انجام می شود.

متره میلگرد بستر

فواصل اجرای میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر اغلب با ضخامت ده میلیمتری برای ملات بستر و با کمک مفتول هایی به قطر 4 الی 4.5 میلیمتری انجام می شود. در حالت کلی قطر مفتول برای اجرای میلگرد بستر باید حداقل چهار میلیمتر و حداکثر نصف ضخامت ملات بستر باشد، همچنین به ازای هر چهل سانتی متر از ارتفاع دیوار یک گیره نصب می شود و یک سانتی متری از دو طرف گیره جوشکاری می شود که باید میلگرد بستر داخل گیره قرار بگیرد و پس از نصب گیره نیز میلگرد در سراسر دیوار روی سطح آجر، بلوک و ... قرار گرفته می شود. با اجرای میلگرد بستر بر روی بلوک و... روی آن را ملاتی با ضخامت مشخص قرار می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواصل اجرای میلگرد بستر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

فواصل اجرای میلگرد بستر

وزن میلگرد بستر

میلگرد بستر از مهم ترین مصالح ساختمانی است که باید با آگاهی کامل انتخاب شود زیرا در مقاوم سازی تاثیر بسیاری دارد و می تواند جان و مال افراد را تحت الشعاع قرار دهد. وزن میلگرد بستر با روش های مختلفی محاسبه می شود از این رو توصیه می شود قبل از خرید و اجرا وزن میلگرد بستر را به دست بیاورید تا خرید آگاهانه تری داشته باشید، در کل وزن میلگرد بستر برای خرید و استفاده میلگرد بسیار حائز اهمیت است. تولید کنندگان میلگرد بستر این مقاطع فولادی را در سایز و ضخامت های مختلفی تولید می کنند که هر کدام وزن خاصی دارند و هر فرد متناسب با نیاز خود می تواند بهترین میلگرد بستر را خریداری و مورد استفاده قرار دهد. این کارخانه ها برای رفاه مشتری های خود جدول های وزنی را طراحی کرده اند که وزن انواع میلگرد بستر را با توجه به طول، سایز و ... محاسبه و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. وزن میلگرد بستر تاثیر مستقیمی در قیمت گذاری این محصولات دارد، علاوه بر این میلگردهای بستر با توجه به وزن، ضخامت، طول، کاربرد و ... متفاوتی دارند از این رو قبل از خرید باید نسبت به وزن این مصالح آگاهی کامل داشته باشید و در هنگام خرید مناسب ترین وزن را انتخاب کنید تا میلگرد عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
سایت بنیاد بتن در خدمت شما است تا بهترین خدمات از جمله، میلگرد بستر با بالاترین کیفیت، میلگرد در سایزهای مختلف و مناسب ترین قیمت ها را به شما عزیزان ارائه دهد.

قیمت میلگرد امروز

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول محاسبه میلگرد بستر

محاسبه میلگرد بستر به چند روش انجام می شود؟

محاسبه میلگرد بستر بر اساس مقررات ملی ساختمان به دو روش محاسباتی و تجویزی انجام می شود.

روش جدید محاسبه وزن میلگرد بستر چیست؟

در روش جدید محاسبه وزن میلگرد، سایز میلگرد در خودش ضرب و سپس بر عدد 162 تقسیم می شود. وزن هر مدل میلگرد بستر با این روش محاسبه می شود.

چرا محاسبه متره میلگرد بستر اهمیت دارد؟

برای اطلاع از میزان میلگرد بستر موردنیاز در پروژه و هزینه های احتمالی، محاسبه متره میلگرد بستر اهمیت دارد.