ضوابط میلگرد بستر

در سال‌های اخیر استفاده از میلگرد بستر برای مقاوم سازی ساختمان تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است و انواع مختلف میلگرد بستر برای ضد زلزله کردن ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. از سال ۱۳۹۲ در کشور ایران استفاده از میلگرد بستر در آیین نامه های اجرایی برای ساختمان درج شد و از آن پس تمامی افرادی که به کار ساختمان سازی مشغول بودند، موظف شدند که در هنگام ساختمان سازی میلگرد بستر را در ساختمان ها مورد استفاده قرار بدهند. به صورت کلی برای استفاده از میلگرد بستر در ساختمان ضوابط مختلفی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

منظور از ضوابط میلگرد بستر چیست؟

منظور از ضوابط میلگرد بستر چیست؟

ضوابط استفاده از میلگرد بستر به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که باید رعایت شوند تا میلگرد بستر در ساختمان سازی باعث افزایش مقاومت ساختمان شود و مشکلی برای ساختمان به وجود نیاورد. برای استفاده از میلگرد بستر در بدنه ساختمان قوانینی به صورت بین المللی وجود دارد که تمامی شرایط استفاده از میلگرد بستر را مورد بررسی قرار می دهد.
به صورت کلی استفاده از ضوابط میلگرد بستر باعث دو مزیت زیر می شود:
۱. اگر در هنگام تهیه و اجرای میلگرد بستر از ضوابط ساختمان سازی تبعیت شده باشد، میلگرد بستر می تواند عملکرد مناسبی در برابر نیروی کششی خارجی وارد شده بر بدنه دیوارها و ستون ها داشته باشد و ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کند.
۲. استفاده از میلگرد بستر در بدنه ساختمان مطابق با ضوابط باعث می شود میلگرد بستر بتوانند فشارهای داخلی ساختمان را به صورت کامل کنترل کند و وزن دیوارها و ستون ها را به صورت کامل خنثی نماید.

ضوابط اجرای میلگرد بستر

ضوابط اجرای میلگرد بستر

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد متوجه شدیم که استفاده درست از میلگرد بستر مزایای بسیار زیادی دارد، به همین دلیل می‌خواهیم به برخی از ضوابط اجرایی میلگرد بستر اشاره کنیم:
۱. مناسب بودن اندازه سطح مقطع
یکی از مهم‌ترین ضوابطی که در مورد استفاده از میلگرد بستر وجود دارد مناسب بودن اندازه سطح مقطع محصول است. به صورت کلی میلگرد بستر باید دارای قطر ۴ میلیمتر و عرض پنج و نیم تا ۱۱ سانتی متر باشد. میلگرد هایی که از این اعداد تبعیت نمی کنند برای استفاده مناسب نیستند.
۲. مناسب بودن رویه میلگرد
میلگرد بستر باید از محصولاتی تهیه شود که به صورت کامل ضدزنگ باشند و امکان خوردگی در آنها به هیچ عنوان وجود نداشته باشد. با توجه به این موارد بهتر است برای میلگرد بستر از پوششی با جنس گالوانیزه استفاده شود که محصول را در برابر موارد مختلف مانند زنگ زدگی محافظت کند.
۳. آجدار بودن بدنه
یکی دیگر از ضوابط اجرای میلگرد بستر در ساختمان این است که بدنه انواع مختلف میلگرد بستر باید به صورت کامل آجدار باشند. اگر بدنه میلگرد بستر آجدار باشد ملات مانند سیمان و غیره بهتر به بدنه میلگرد بستر اتصال پیدا می کنند. به صورت کلی می‌توان گفت میلگرد بستر بدون آج به هیچ عنوان برای استفاده مناسب نیست.
۴. محاسبه دقیق قبل از استفاده
یکی از مهمترین ضوابط استفاده از میلگرد بستر در ساختمان محاسبه دقیق مقدار مورد نیاز برای محصول است. قبل از اجرای میلگرد بستر در بدنه ساختمان حتماً مهندسین باید اندازه مورد نیاز میلگرد بستر و همچنین طول مورد نیاز را محاسبه نمایند تا میلگرد بستر از مقدار مورد نیاز بیشتر نباشد.
کمتر و یا بیشتر بودن میزان میلگرد بستر از میزان مورد نیاز باعث می شود نه تنها ساختمان در برابر زلزله مقاومت نداشته باشد، بلکه میلگرد بستر خود عاملی برای تخریب ساختمان در هنگام زلزله می شود و خسارات ناشی از آن را افزایش می دهد.

ضوابط اجرای میلگرد بستر

۵. مناسب بودن تولید محصول
یکی از مهمترین ضوابط اجرایی که باید به آن اهمیت زیادی داده شود این است که محصول مورد نظر باید به صورت کاملا مناسب تولید شود و با بهره گیری از بهترین مواد اولیه به دست مصرف کننده برسد.
در این مورد باید دقت داشته میلگرد بستر حتماً باید از کارخانه های شناخته شده در این زمینه خریداری شود و از خرید محصول از افراد سودجو خودداری گردد.
نصب درست محصول
درست بودن نصب، یکی از مهم‌ترین ضوابط اجرایی برای اجرای میلگرد بستر در بدنه ساختمان است. نصب میلگرد بستر حتماً باید توسط متخصصان ماهر در این زمینه انجام بشود و بعد از نصب میلگرد بستر حتماً باید تا ارتفاع ۵.۱ سانتی متر به صورت کامل با ملات پر شود.
یکی از معتبرترین شرکت هایی که می توانید با خیال راحت از بابت کیفیت میلگرد بستر و قیمت آن، خرید کنید، شرکت بنیاد بتن است که این شرکت برای رفاه حال مشتریان خود سایت بنیاد بتن را راه اندازی کرده است. با مراجعه به سایت می توانید با خیال راحت محصول مورد نظر خود را خریداری بفرمایید.

نوشتن دیدگاه