میلگرد بستر چیست؟

مقاوم سازی ساختمانها در برابر عواملی مانند زلزله همواره یکی از دغدغه‌های مهندسی بوده است که در سال های اخیر با استفاده از میلگرد بستر این موضوع تا حدود زیادی میسر شده است. میلگرد بستر وسیله‌ای است که به منظور مقاوم سازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر موارد در مکان‌هایی مانند ستونها و دیوارها از انواع مختلف میلگرد بستر در سایزهای مختلف استفاده می شود. این محصول به واسطه دارا بودن حالت عاج دار تا حدود زیادی می‌تواند به ملات و سیمان متصل شود و مقاومت بسیار خوبی را برای سطوح ساختمان ایجاد کند.

تاریخچه ای مختصر از تولید میلگرد بستر

قبل از پرداختن به هر موضوعی در مورد میلگرد بستر، در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه مختصر از تولید میلگرد بستر آشنا کنیم. به صورت کلی میلگرد بستر برای اولین بار در سال ۱۸۱۳ تولید شد. نخستین قاره ای که نسبت به تولید میلگرد بستر اقدام نمود قاره اروپا بود که در همان سال از انواع مختلف میلگرد بستر در ساخت ساختمان ها استفاده نمود. در حدود ۷۰ سال قبل استفاده از میلگرد بستر در کشورهای اروپایی و کشور آمریکا با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و انواع مختلف این محصول رونق و رواج بیشتری پیدا کردند به گونه‌ای که حتی آیین نامه های اجرایی برای استفاده از میلگرد بستر برای ساختن ساختمان ها در قاره اروپا و کشور آمریکا نوشته شد.
کشور ایران برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ اقدام به نوشتن آیین نامه در مورد استفاده از میلگرد بستر برای ساختن ساختمان ها کرد و به صورت کلی استفاده از این محصول در سال ۱۳۹۲ جزو آیین نامه های اجرایی ساختمان سازی در کشور ایران شد.

چرا میلگرد بستر جایگزین مناسبی برای میلگرد معمولی است؟

چرا میلگرد بستر جایگزین مناسبی برای میلگرد معمولی است؟

یکی از مهمترین مسائلی که در ساختمان سازی مورد بررسی قرار می گیرد این است که میلگرد بستر جایگزین بسیار مناسبی برای میلگرد معمولی است اما چرا؟ اولین و مهمترین دلیل برای استفاده از میلگرد بستر به جای میلگرد معمولی برای ساختن ساختمان ها این است که میلگرد بستر دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به میلگرد معمولی است و به همین دلیل امکان ساییدگی و خوردگی در آن تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.
میلگرد بستر نسبت به میلگرد معمولی دارای قیمت مناسب و اقتصادی تری است و همین موضوع می تواند به کاهش هزینه ها در ساختمان سازی کمک فراوانی کند. زمانی که از میلگرد بستر برای ساختمان سازی استفاده می شود دیگر نیازی به استفاده از دوغاب نیست این موضوع می‌تواند هم زمان و هم هزینه های ساختمان سازی را تا حدود زیادی کاهش دهد. میلگرد بستر می‌تواند ستون ها و دیوارها و فشار وارده بر آن ها را تا حدود زیادی از هم جدا کند. همین موضوع باعث می شود در هنگام اتفاقاتی مانند زلزله ساختمان سالم تر باقی بماند و مشکلی برای آن پیش نیاید‌.

جنس میلگرد بستر چیست؟

جنس میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر با به هم پیوستن سیم های فولادی تولید می شود. برای تولید میلگرد بستر در ابتدا سیم های فولادی با ضخامت ۴ میلیمتر به یکدیگر می پیوندند و سپس میلگرد بستر را تولید می کنند.
با توجه به مورد بالا باید گفت سیم فولادی که برای تولید میلگرد بستر مورد استفاده قرار می گیرد، از انواع سیم های ضد زنگ است و به هیچ عنوان امکان زنگ زدگی آن وجود ندارد. همین موضوع باعث می شود کیفیت محصول حدود زیادی بالاتر برود و میلگرد بستر به هیچ عنوان زنگ نزند.
در برخی از موارد برای تولید میلگرد بستر از جنس استیل ضد زنگ استفاده می شود. به صورت کلی انواع میلگرد بستری که از سیم فولادی تولید و روانه بازار می‌شوند، کیفیت بهتر و بالاتری دارند اما انواعی که از استیل ضدزنگ تولید می شوند، قیمت کامل مناسب و اقتصادی خواهند داشت.

انواع میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر معمولاً در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شود. که در موارد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. به صورت کلی اگر بخواهیم به انواع میلگرد بستر بپردازیم باید گفت انواعی محصول می توانند طبق دسته بندی های زیر دسته بندی شوند:

انواع میلگرد بستر از نظر جنس: همانطور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شد میلگرد بستن از نظر جنس می تواند در دو دسته بندی کلی میلگرد فولادی و میلگرد استیل ضد زنگ قرار داده شود.

انواع میلگرد بستر از نظر طول: میلگرد بستر از نظر طول ممکن است در اندازه های چهار متری ۶ متری و غیره در بازار وجود داشته باشد.

انواع میلگرد بستر از نظر سطح مقطع: در برخی از موارد میلگرد بستر را می‌توان از نظر سطح مقطع مورد بررسی قرار داد و اندازه های مختلف آن را طبق سطح مقطع بررسی نمود.

انواع میلگرد بستر از نظر محل استفاده: میلگرد بستر را از نظر محل استفاده می توان در دو دسته بندی کلی عمودی و افقی قرار داد.

کاربردهای میلگرد بستر

کاربردهای میلگرد بستر

یکی از مهمترین کاربردهای میلگرد بستر استفاده از این محصول در بدنه ستون هاست. زمانی که در ستون ها از میلگرد بستر استفاده می شود، استفاده از این محصول باعث می‌شود در هنگام زلزله به دیوارها و سایر نقاط ساختمان فشاری وارد نشود و به صورت کلی از ایجاد خسارت به ساختمان تا حدود زیادی جلوگیری می شود. یکی دیگر از کاربرد های میلگرد بستر این است که از این محصول به منظور یکپارچگی دیوار استفاده می شود. زمانی که از میلگرد بستر در حال دیوارها استفاده می شود دیوارهای آجری به خوبی به یکدیگر متصل می‌شوند و امکان فرو ریختن آنها تا حدود زیادی کمتر می شود.
یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد بستر این است که با استفاده از این محصول می توان در هزینه های ساختمان سازی تا حدود زیادی صرفه جویی کرد و به صورت کلی میلگرد بستر نسبت به میلگرد های معمولی تا حدود ۵۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی می کند. این محصول علاوه بر استفاده در ستونها و دیوارها می تواند برای سقف ساختمان و کف ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده از آن در آپارتمان های بلند می تواند باعث مقاوم سازی ساختمان از هر نظری بشود و باعث می شود در هنگام وقوع زلزله سقف ساختمان به هیچ عنوان خراب نشود.

اگر به دنبال اجرای میلگرد بستر در مناطق صنعتی و پرترافیک هستيد، مجموعه بنیاد بتن همراه شماست و بالاترین کیفیت را در این زمینه ارائه دهند. برای خرید میلگرد بستر در سایزهای مختلف و با انواع طرح ها می توانید با کارشناسان ما در مجموعه بنیاد بتن تماس حاصل نمایید.

 

نوشتن دیدگاه