همه چیز در مورد بتن الیافی

ساخت سکونتگاه های مستحکم و مقاوم همواره مورد توجه انسان بوده است. به همین علت به طور مداوم و مستمر پیشرفت هایی در صنعت ساختمان سازی صورت می گیرد. تقویت خواص مطلوب بتن یکی از شیوه های ارتقاء مقاومت بناها است که با استفاده از متدهای گوناگونی مانند ساخت و تولید بتن خود متراکم و بتن الیافی و موارد دیگری از این دست صورت می گیرد.
بتن الیافی متریالی نوین است که در ساخت سازه ها از آن استفاده می شود. این مخلوط بتنی ویژگی های منحصر به فردی از قبیل مقاومت در برابر تنش های حرارتی، ضربه و خستگی دارد. سرعت اجرای پروژه با استفاده از این نوع بتن بالاتر است و نتیجه حاصل به دلیل برخورداری از انعطاف زیاد، ایده آل تر است. اطلاعات بیشتر در رابطه با بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

همه چیز در مورد بتن الیافی

انواع بتن الیافی

در طرح اختلاط بتن الیافی، انواع گوناگونی از الیاف برای افزایش سطح مقاومت بتن به کار گرفته می شود. الیاف به کار رفته در این نوع بتن می توانند از نوع آلی مصنوعی مانند پلی پروپیلن، غیر آلی مصنوعی مانند شیشه و فولاد، آلی طبیعی مانند الیاف سلولزی و غیرآلی طبیعی مانند آزبست باشند. الیاف متداول و پر کاربرد در بتن عبارتند از:

  • پلی پروپلین: پلی پروپلین پرکاربردترین الیاف به کار رفته در ساخت بتن است که مقاومت کششی و خمشی آن را به حد قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین استفاده از این الیاف موجب بالا رفتن مقاومت بتن در برابر ضربه و سایش می شود.
  • شیشه: الیاف شیشه ای مقرون به صرفه ترین الیاف هایی هستند که در تولید بتن از آن‌ها استفاده می شود. این متریال چسبندگی سطحی مناسبی دارد و مقاومت حرارتی و کششی مخلوط بتنی ساخته شده با این الیاف، ایده آل و مناسب است.
  • پلی استر: الیاف پلی استر وزن کمی دارند و سبک هستند. استفاده از این الیاف موجب افزایش انعطاف پذیری بتن و بهبود شکل گیری آن می شود. همچنین حضور این الیاف مقاومت کششی بتن را ارتقاء می دهد.
  • آرامید: استفاده از الیاف آروماتیک پلی آمید یا آرامید در بتن موجب ارتقاء مقاومت حرارتی بتن خواهد شد. این نوع بتن در مقابل حریق و آتش مقاوم است. این الیاف حتی از الیاف شیشه‌ ای و کربنی نیز سبک ترهستند. بتن های ساخته شده با استفاده از این الیاف مقاومت برشی و کششی خوب و مناسبی دارند. میزان مقاومت الیاف آرامید ۵ برابر بیشتر از الیاف فولادی و شیشه ای است.
  • کربن: مقاومت زیاد در کنار وزن کم، ویژگی هایی از الیاف کربنی است که موجب استفاده از آن در بتن شده است. میزان مقاومت کششی الیاف کربنی ده برابر بیشتر از الیاف فولادی است در حالی‌که از نظر وزنی این الیاف یک سوم وزن الیاف فولادی را دارند. میزان مقاومت خوردگی و خستگی بتن با الیاف کربن در سطح بالایی قرار دارد و قابل مقایسه با دیگر بتن های الیافی نیست. حضور الیاف کربن در بتن، میزان مقاومت کششی را به حد فوق العاده ای افزایش می دهد.

همه چیز در مورد بتن الیافی

  • میکروسنتتیک: الیاف میکروسنتتیک رشته هایی مشابه با پروپیلن هستند که مقاومت برشی بتن را افزایش داده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کنند. حضور این الیاف در بتن باعث زیاد شدن سرعت اجرای پروژه و افزایش مقاومت بتن می گردد. احتمال جدا شدن دانه ها و آب انداختن بتن با استفاده از این الیاف بسیار کم است و این اتفاق به ندرت حادث می شود.
  • ماکروسنتتیک: الیاف پلاستیک یا ماکروسنتتیک، ماده ای است که استفاده از آن در ساخت بتن موجب ارتقاء قابل توجه مقاومت های کششی، خمشی و فشاری مخلوط بتنی می گردد. حضور این الیاف در ترکیبات بتن موجب بهینه شدن سازه می گردد. می توان این الیاف را جایگزینی اقتصادی و مناسب برای میلگرد محسوب کرد. استفاده از الیاف آجدار در ترکیب بتن مطلوب تر است، چرا که هم دسترسی به آن آسان تر است و هم توجیه اقتصادی دارد.
  • فلز: استفاده از فلزهایی نظیر فولاد در ساخت بتن، موجب بالا رفتن میزان مقاومت کششی می شود. این مخلوط بتنی به آسانی ترک نمی خورد و در صورت ترک خوردگی نیز قادر به تحمل بارهای وارده خواهد بود. برای به کارگیری از فلز همراه بتن اغلب از فولاد آجدار بهره گیری می شود. الیاف فلزی به صورت ورق های برش خورده، سیم های سرد نورد کشیده شده و یا سیم های اصلاح شده و ذوب شده تولید می‌شوند.
  • سلولزی: الیاف سلولزی برگرفته از گیاهان هستند. چنانچه در ساخت بتن استفاده از این الیاف مورد نظر باشد، باید نسبت آب به سیمان در سطح حداقل نگه داشته شود. استفاده از الیاف سلولزی مرطوب در تولید بتن روشی ایده آل برای عمل آوری مخلوطی یکنواخت است.
  • طبیعی: الیاف نارگیل، موی حیوانات، کاه، آکوارا و... الیاف طبیعی هستند که استفاده از آن‌ها در عمل آوری بتن سبب افزایش استحکام آن‌ها می شود. به کارگیری از الیاف طبیعی در ساخت بتن موجب ایجاد عایق حرارتی مناسب برای بنا می شود.

انواع بتن الیافی در بنیاد بتن

انواع بتن الیافی با الیاف هایی همچون شیشه، سلولز، پلی استر، پلی پروپلین، فلز، میکروسنتتیک و... در مجموعه بنیاد بتن ارائه می شود و شما می توانید برای خرید و ثبت سفارش این محصول به بخش محصولات سایت بنیاد بتن مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید. استحکام خود را به ما بسپارید.

نوشتن دیدگاه