بتن الیافی چیست؟

وقوع حوادث غیر متقربه ای مانند زلزله و از دست رفتن ساختمان ها از دیرباز موجب ایجاد ناامنی برای انسان بوده است. این امر موجب شده است که مقاوم سازی ساختمان ها با استفاده از تکنولوژی های جدید در دستور کار قرار بگیرد. بتن الیافی متریال نوینی است که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن الیافی از جنس شیشه، آزبست، فولاد، کربن و پلی پروپیلن به بتن سبب ارتقاء سطح مقاومت و استحکام آن شده و خواص مطلوب آن را بهبود می دهد.
بتن الیافی بنیاد بتن اصفهان نوعی کامپوزیت است که مقاومت کششی بتن را با استفاده از الیاف ارتقاء داده و تقویت می کند. پیوستگی و یکپارچگی این نوع بتن آن را برای ساخت سطوح منحنی ایده آل و مطلوب ساخته است. این مخلوط مقاومت مناسبی در برابر ضربه دارد و با استفاده از جذب انرژی وارده، از متلاشی شدن بتن در مواجهه با ضربه پیشگیری می کند. بتن الیافی نسبت به سایر انواع محصولات مشابه، قابلیت فوق العاده ای در کنترل آسیب دارد. به علاوه مقدار جذب انرژی، مقاومت کششی، مقاومت سایشی و ظرفیت کرنش این مخلوط بتنی در مقایسه با سایر بتن های موجود، به دلیل استفاده از الیاف در ترکیبات آن‌ها بیشتر است.
از این تکنولوژی مترقی در گذشته نیز استفاده می شده است. ساخت بناهای کاه گلی شاهد این ادعا است. با این تفاوت که الیاف مصنوعی و طبیعی در ساختمان های امروزی جایگزین کاه گل به کار رفته در ساختمان های سنتی شده است و گل جای خود را به سیمان داده است. اطلاعات بیشتر در رابطه با بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی، بتن الیافی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

بتن الیافی چیست؟

معرفی الیاف های متداول مورد استفاده در ساخت بتن الیافی

همان طور که ذکر شد در ساخت این نوع بتن، الیاف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند که نتیجه حاصل از به کارگیری هر یک، ویژگی ها و خواص منحصر به فردی را ایجاد می کند. متداول ترین الیاف مورد استفاده شیشه و فولاد هستند. استفاده از الیاف شیشه ای در ساخت بتن فوق الذکر به دلیل برخورداری از توجیه اقتصادی متداول تر است. همراه سازی این الیاف با بتن، مقاومت‌های سایشی و فشاری آن را حفظ می نماید و مخلوط حاصل مقاومت برشی و پیچشی مطلوبی ایجاد خواهد کرد.
الیاف هایی از جنس فولاد در مخلوط بتنی به نوعی مکمل میلگرد محسوب می شوند. حضور این الیاف از پخش شدن ترک های احتمالی جلوگیری می کند و روی خواص بتن اثر مطلوب باقی می گذارد. الیاف فولادی مقاومت بتن را در تنش های حرارتی بهبود داده و اثر جمع شدگی، خستگی و ضربه را کاهش می دهد.

بتن الیافی چیست؟

ویژگی های بتن الیافی چیست؟

بتن الیافی نوع ویژه ای از بتن معمولی است و دارای ویژگی های زیر است:

  • بتن الیافی مقاومت فوق العاده ای نسبت به سایر انواع مخلوط های بتن دارد.
  • این نوع بتن قابلیت شکل پذیری بسیار مناسبی دارد و در ساخت بناهایی با اشکال پیچیده کاربرد دارد.
  • بتن الیافی پایدار است و با جذب انرژی های وارده از گسترش ترک ها جلوگیری می کند.
  • این بتن در مقابل سایش استحکام قابل قبولی دارد.
  • مقاومت مطلوب در برابر ضربه های وارده، از ویژگی های بتن الیافی است.
  • در بتن الیافی میزان مقاومت فشاری فرا تر از 150 مگاپاسکال است.
  • حد الاستیک و مدول الاستیسیته بالا نیز از ویژگی های این نوع بتن نوین محسوب می گردد.
  • برخورداری از حد انرژی شکست بسیار بالا نسبت به بتن معمول، یکی از قابلیت های این بتن است.
  • نیروهای خمشی و کششی در این مخلوط بتنی افزایش چشمگیری نسبت به سایر بتن های در دسترس دارد.

استفاده از بتن الیافی مزایای قابل توجهی دارد، اما به دلیل تحمیل هزینه های زیاد، استفاده از آن صرفا به مواردی که نیاز به سرعت زیاد در اجرا وجود دارد، محدود می شود. این بتن عایق صدا است و عمر مفید آن نسبت به سایر انواع بالاتر است. قابلیت انعطاف بالا از مزایای قابل توجه این مخلوط بتنی است. به کارگیری از بتن الیافی که در ساخت آن از فولاد استفاده شده است، موجب حذف آرماتور حرارتی و میلگرد از پروسه ساخت می گردد.
بتن الیافی پس از ایجاد ترک نیز قابلیت باربری ایده آلی از خود نشان می دهد. با استفاده از این بتن مقاومت در برابر سایش افزایش می یابد و مقاومت خمشی، کششی و برشی ارتقاء می یابد. این ماده در برابر تنش های ضربه و خستگی مقاومت مناسبی دارد.

 

نوشتن دیدگاه