تفاوت بتن الیافی و بتن معمولی

افرادی که در حوزه ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند، برای بالا بردن استحکام و مقاومت سازه ها از مصالح مختلف استفاده می کنند. بتن به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح در این زمینه شناخته می شود. با توجه به اینکه امروزه بتن ها در شکل های مختلف و بر اساس مشخصات گوناگون مانند کیفیت، مقاومت و نوع مصالح به کار رفته، دسته بندی می شوند، انتخاب بهترین نوع بتن می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. بتن معمولی که متداول ترین نوع بتن شناخته می شود، به وسیله سیمان و با سنگدانه ها و به راحتی مهیا می شود. با توجه به وزن معمولی و عدم استفاده از مصالح مختلف در تولید این بتن، از آن به‌عنوان بتن معمولی نام می ‌برند.
نیاز مهندسان و فعالان در حوزه ساخت و ساز موجب شده که امروزه شکل های دیگری از انواع بتن، مورد استفاده قرار گیرند. در این بین بتن الیافی به واسطه استفاده از الیاف تقویت کننده یا الیاف های مصنوعی در تولید آن ها، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. شرایطی که موجب شده در ساخت و ساز و زمینه های مختلف، اهمیت بالایی به دست آورد. الیاف افزودنی به بتن موجب می شود که مقاومت آن به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. مهندسان با استفاده از این نوع بتن می توانند مصالح بسیار سبکی در اختیار داشته باشند. بررسی ویژگی ها و مزایای بتن الیافی و مقایسه آن با سایر مدل ها این نکته را نیز بیان می کند که مقاومت خمشی کششی و برشی بسیار زیادی از آن مشاهده خواهید کرد. با ما در مجموعه بنیاد بتن اصفهان همراه باشید تا به شما اطلاعات کافی در مورد بتن الیافی، بتن معمولی، بتن اکسپوز و ... ارائه دهیم.

تفاوت بتن الیافی و بتن معمولی

ویژگی های بتن الیافی

اگر به گذشته برگردیم، برای تقویت ملات های شکننده از الیاف مختلفی استفاده می شد. پر طرفدارترین و مشهورترین گزینه ‌ای که فعالان در حوزه ساخت و ساز و مهندسان معماری از آن بهره می بردند، کاه شناخته می شد. از کاه برای ملات کاهگل و تقویت آجرهای خشتی به شکل گسترده بهره می بردند. با این حال پیشرفت در زمینه ساخت و ساز و به کار بردن الیاف های مختلف این کار را فراهم کرده که بتن الیافی در مقایسه با بتن معمولی، مزایای بیشتری داشته باشد.
مقاومت بسیار عالی و استحکام بالا در مقابل ضربه از ویژگی ها و مزایای بتن الیافی در مقایسه با بتن معمولی شناخته می شود. در کنار این مورد نوع ساخت بتن الیافی به شکلی است که در برابر ورقه ورقه شدن از خود مقاومت نشان می دهد و در برابر هوازدگی سطح و سایش نیز بهترین کیفیت را به همراه خواهد داشت. قابلیت کششی مناسب و ظرفیت زیاد کرنش، استحکام بسیار بالاتر در مقابل تنش ها و همچنین عملکرد بسیار مناسب تر در مقابله با بارهای دینامیکی مانند ضربه و زلزله از دیگر خصوصیات بتن الیافی شناخته می شوند. با توجه به اینکه بتن الیافی خصوصیت جذب انرژی بالایی دارد، بهترین گزینه برای مناطقی شناخته می شود که در معرض زلزله قرار دارند.
مواد اولیه که امروز به عنوان الیاف در بتن مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند از مواد فلزی و فولادی، مواد طبیعی، گیاهی و مصنوعات پلیمری باشند. الیاف پروپیلن، الیاف کربن، الیاف آرامید و الیاف شیشه ‌ای از جمله مهم ‌ترین گزینه ‌هایی محسوب می شوند که امروزه برای تولید بتن الیافی از آن ها استفاده می شود. فراموش نکنید به دلیل سبک بودن ساختمان، ساخت و ساز سریع بهره مندی از متریال جدید و با کیفیت و همچنین ساخت و ساز قانونمند ساختمان، استفاده از بتن الیافی توجیه اقتصادی بیشتری نیز به همراه دارد. همچنین اطلاعات لازم درباره بتن پیش ساخته نما را می توانید در سایت بنیاد بتن مشاهده کنید.

تفاوت بتن الیافی و بتن معمولی

ویژگی های بتن معمولی

همانگونه که عنوان کردیم یکی از پرطرفدارترین مدل های بتن که در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، بتن معمولی محسوب می شود. تهیه آسان بتن معمولی و استفاده از سیمان، سنگدانه، آب و برخی مواد اضافی موجب می شود که بسیاری از افراد ترجیح دهند به جای بتن های دیگر از این مدل بتن استفاده نمایند.
با وجود اینکه ترکیب کردن آب، سنگدانه و سیمان می تواند مقاومت بسیار بالایی به بتن معمولی بخشد، ولی در برابر نیروهای کششی مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. از دیگر ویژگی هایی که به طور معمولی با خود به همراه دارند، قابلیت برش با استفاده از تیغه کاتر بتن بر محسوب می شود.
نوع ترکیبات به کار رفته برای ساخت بتن معمولی به‌گونه ‌ای است که پس از قرار گرفتن در مکان مورد نظر، بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان برای گیرش نیاز دارد. توجه داشته باشید بتن معمولی به گونه ‌ای تولید می‌ شود که پس از گذشت ۷ روز، گسترش مقاومت آن را به خوبی مشاهده خواهید کرد. مجموعه بنیاد بتن اصفهان با ارائه انواع بتن پیش ساخته و محصولات بتنی، سعی در خدمات رسانی جامع به فعالان در حوزه ساخت و ساز دارد.

نوشتن دیدگاه