تفاوت وال پست و میلگرد بستر در چیست؟

برای احداث ساختمان دو گزینه اهمیت بسیار زیادی دارند و آن مقاوم سازی ساختمان در برابر نیروهای برشی و نیروهای کششی است. در واقع استفاده از بتن باعث مقاوم سازی ساختمان در برابر نیروهای فشاری می شود. اما برای جبران مقاومت بتن در برابر نیروی کششی باید از میلگرد و تجهیزات شبیه به آن استفاده کرد. به همین منظور نیز استفاده از وال پست و میلگرد بستر برای پروژه های ساختمان سازی لازم و ضروری شده است. اصلی ترین تفاوت وال پست و میلگرد بستر در نوع آن است. به عبارتی وال پست با استفاده از نبشی تولید می ‌شود، اما میلگرد بستر همانطور که از نامش پیداست با استفاده از میلگرد های ۴ الی ۶ میلیمتری تولید می شود. البته این دو گزینه تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه مقاله بیشتر به آن پرداخته ایم. در بنیاد بتن هر نوع اطلاعات تخصصی که در مورد انواع مصالح ساختمانی و بتن های پیش ساخته نیاز دارید موجود است.

فرق وال پست با میلگرد بستر چیست؟

فرق وال پست با میلگرد بستر چیست؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت وال پست و میلگرد بستر صحبت کنیم بهتر است که توضیح مختصری در مورد هر دوی این موارد بیان کنیم. وال پست یک چهارچوب فولادی است که اغلب از جنس ناودانی، قوطی پروفیل و یا نبشی تولید می شود. وال پست باعث می شود تا ساختمان احداث شده در برابر نیروهای مختلف از جمله زلزله مقاومت بیشتری پیدا کند و نیرو های مختلف باعث فرو ریختن یک باره دیوار های ساختمان نشوند. به تعریف دیگر می توان گفت که وال پست باعث می شود تا دیوارهای یک سازه به صورت کاملا اصولی با اسکلت بندی ساختمان آن درگیر شوند. اتصال وال پست به تیرها و ستون های ساختمان به دو روش انجام می ‌شود که یک روش آن از طریق پیچ کردن آهن ها به یکدیگر و روش دیگر از طریق جوشکاری است.
میلگرد بستر همانطور که در توضیحات قبلی اشاره کرده ایم از جنس یک میلگرد با ضخامت ۴ الی ۶ میلیمتر است. میلگرد بستر به دو صورت خرپایی و نردبانی تولید میشود بدین صورت که، دو میلگرد بلند سی متری باید از طریق میلگردهای کوچک و به صورت زیگزاگ و یا به صورت نردبانی به یکدیگر وصل شوند. فاصله بین دو میلگرد موازی بلند ممکن است بین ۵.۵ الی ۱۱ سانتیمتر متغیر باشد.
علاوه بر تفاوت های ظاهری وال پست و میلگرد استفاده از آن ها در ساختمان نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارد. به عنوان مثال وال پست را اغلب در میان قاب ها، در نقطه تقاطع دیوارهای غیر سازه ای و در جان پناه ها اجرا می کنند، و نحوه اجرای آن نیز هم به صورت قائم و هم به صورت افقی است. در صورتی که میلگرد بستر در تمام دیوار ‌های بتنی به صورت قائم یا به صورت افقی اجرا می شود.

فرق وال پست با میلگرد بستر چیست؟

مزایا و معایب وال پست و میلگرد بستر نسبت به هم

از آنجایی که اجرای میلگرد نیاز به حجم کمتری از آهن دارد، هزینه های اجرای آن نیز پایین تر خواهد بود و نیاز به زمان کمتری نیز خواهد داشت. پایین بودن هزینه های اجرای میلگرد بستر به چند دلیل اصلی است که اولین آن عدم نیاز به جوشکاری و نیروهای متخصص است. البته استفاده از میلگرد بستر باید به صورت کاملا اصولی و تخصصی انجام پذیرد. اما به دلیل عدم نیاز به جوشکار حرفه ای کم هزینه تر خواهد بود. از طرفی کمتر بودن زمان اجرای میلگرد بستر و استفاده از میلگرد با قطر ۴ میلیمتر باعث می شود تا هزینه های تا حدودی نسبت به وال پست پایین تر باشد، که این مسئله به عنوان مزیت میلگرد بستر نسبت به وال پست به شمار می آید.
و اما مزیت وال پست نسبت به میلگرد تحمل و مقاومت بیشتر آن در برابر نیروهای برشی و فشاری است. اگر چه که وال پست هزینه‌ های اجرای بیشتری طلب می‌ کند، و شما برای اجرای آن نیاز به جوشکار و همچنین نیروهای متخصص نیز خواهید داشت، اما بیشتر بودن توان و تحمل آن در برابر نیروهای برشی و فشاری باعث شده است تا بسیاری از پروژه های عمرانی از این روش استفاده کنند.
در بین تفاوت های ذکر شده یک نقطه تشابه در بین وال پست و میلگرد بستر وجود دارد و آن مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از وال پست و میلگرد بستر ضد زنگ و یا گالوانیزه اصلی ترین نکته در هنگام استفاده از ان ها است.
شرکت بنیاد بتن مرجع مطمئن و معتبر برای خرید باکیفیت ترین وال پست و میلگرد بستر با قیمتی بسیار مناسب است. کافی است به سایت بنیاد بتن مراجعه کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید و با خیال راحت محصول مورد نظر خود را خریداری فرمایید.

نوشتن دیدگاه