میلگرد بستر عمودی و افقی | روش استفاده از هرکدام

میلگرد بستر یکی از مهم ترین مقاطع فولادی است که برای افزایش مقاومت ساختمان از آن استفاده می شود، این میلگردها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نیاز می توان بهترین مدل آن ها را انتخاب و مورد استفاده قرار داد. میلگرد بستر با توجه به نوع استفاده به سه دسته تعمیری، افقی و عمودی تقسیم می شود که این تقسیم بندی بر اساس نحوه اجرای میلگرد بستر انجام شده است. برای نصب میلگرد بستر باید از افراد ماهر و با تجربه کمک گرفت تا عملکرد نهایی خوبی از خود نشان دهند از این رو برخی برای اتصال بهتر میلگردهای بستر انواع عمودی و افقی را با هم مورد استفاده قرار می دهند. میلگرد بستر عمودی و افقی در نحوه اجرا با هم تفاوت هایی دارند که باید به آن ها دقت کرد و بسته به عوامل مختلف بهترین نوع میلگرد بستر را تهیه و مورد استفاده قرار داد. در ادامه ایم مطلب از بنیاد بتن با ما همراه باشید.

میلگرد بستر عمودی و افقی

میلگرد بستر افقی: برای اجرای میلگرد بستر افقی باید از کلاف های میلگرد با قطر 4 تا 6 میلی متر استفاده کرد، در واقع این کلاف ها به شکل نردبانی یا خرپا تولید می شوند که عرض آن ها باید بر اساس دیوار تعیین شود. این نوع میلگرد در ملات پنهان می شود و برای اتصال به بخش هایی مانند ستون، تیرآهن و ... می توان از راه جوشکاری استفاده کرد.
میلگرد بستر عمودی: استفاده از میلگرد بستر عمودی به نسبت آسان تر است و باید در طی اجرا بلوک چینی آن ها را به صورت عمودی روی بلوک و در فضای خالی ایجاد شده قرار داد.

میلگرد بستر عمودی و افقی

میلگرد بستر عمودی

همانطور که در بالا اشاره شد هدف اصلی استفاده از میلگرد بستر افزایش مقاومت سازه است که بسته به نوع ساختمان، دیوارها، میزان مقاومت و ... می توان از انواع عمودی و افقی این مقاطع فولادی استفاده کرد. میلگرد بستر عمودی برای اجرا باید بین آجرها یا بلوک ها به صورت عمودی قرار بگیرد، در واقع در هر لایه چیدمان آجر یا بلوک باید از یک ردیف میلگرد بستر عمودی استفاده کرد و تا سقف همین کار را ادامه داد. برای اجرای میلگرد بستر عمودی باید از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه استفاده کرد زیرا نکات مهمی در حین اجرا وجود دارد که فقط در صورت رعایت آن ها می توان نتیجه صحیحی از میلگرد بستر گرفت. میلگرد بستر عمودی همانند دیگر مقاطع فولادی باید با بهترین متریال طبق استانداردهای جهانی تولید شود تا عملکرد خوبی داشته باشد. دقت کنید تمام مشخصات فنی میلگرد بستر بسته به ضخامت و قطر آن است از این رو نباید بیشترین قطر آن از ضخامت ملات بستر بیشتر باشد. با این تفاسیر برای اجرای میلگرد بستر عمودی باید محاسبات دقیقی انجام شود تا مقاومت سازه افزایش پیدا کند پس برای این کار باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت. امروزه با در نظر گرفتن مزایای استفاده از میلگرد بستر عمودی استفاده از آن رایج تر شده است که بیشتر افراد برای مقاوم سازی از این روش استفاده می کنند.

میلگرد بستر عمودی و افقی

میلگرد بستر افقی

میلگرد بستر افقی نیز در تقویت دیوار و افزایش استحکام ساخت و ساز نقش اساسی دارد که برای اجرا به دو صورت خرپایی و نردبانی استفاده می شوند. روش اجرای میلگرد بستر افقی به این صورت است که میلگرد بستر باید به صورت افقی در بین آجر یا بلوک و ملات با فاصله تعیین شده ای قرار بگیرد. برای اجرای این روش نیز باید نکات مهمی را در نظر داشت تا نتیجه نهایی کار رضایت بخش باشد، یکی از مهم ترین نکات در این روش بست میلگرد است که قبل از چیدن دیوار باید به صورت افقی به سازه وصل شود. نصب کردن بست به سازه فلزی نیز باید با مهارت و دقت کافی انجام شود که اغلب با استفاده از میخ مخصوص فلز و تفنگ به وسیله دستگاه جوش انجام می شود، دقت کنید چهار طرف بست میلگرد بستر افقی باید به اسکلت فلزی وصل شود. اجرای میلگرد بستر افقی همانند عمودی نیازمند تخصص است که در حین اجرا باید اصول خاصی را مد نظر داشت و تمامی آن ها را رعایت کرد. میلگرد بستر افقی باید در ملات پنهان شود به گونه ای که پس از قرار گیری میلگرد روی بلوک یا آجر باید حداقل 1 تا 5 سانتی متر ملات روی آن ریخته شود همچنین 20 سانتی متر پایانی میلگرد را باید به صورت 90 درجه خم کرد تا به سازه مستقیم بست شود.
در بنیاد بتن می توانید انواع سایز میلگرد بستر را با بهترین کیفیت در دسترس داشته باشید. با مراجعه به سایت بنیاد بتن می توانید هرآنچه نیاز دارید را در اختیار داشته باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان این سایت برخوردار شوید.

نوشتن دیدگاه