انواع عیار بتن و کاربرد

بتن یکی از پرمصرف‌ ترین مصالح ساختمانی است که از ترکیب آب، سیمان و سنگدانه‌های شن و ماسه به دست می‌آید. مهمترین ویژگی که کیفیت بتن را مشخص می‌کند، میزان مقاومت فشاری این محصول است. عیار بتن یا Grade of Concrete نیز حداقل مقاومت فشاری مورد نیاز بتن برای ساخت یک سازه بتنی را مشخص می‌سازد. در این مطلب از شرکت بنیاد بتن اصفهان با انواع عیار بتن و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید. آشنایی با این مبحث ساختمان‌سازی برای فعالین این حوزه به قدری اهمیت دارد که عدم رعایت اصول آن می‌تواند منجر به وقوع اتفاقات تلخ و ناگواری شود. برای شناخت بیشتر این موضوع با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که شما می توانید بتن پر مقاومت را از فروشگاه بنیاد بتن اصفهان با قیمت مناسب و مقرون به صرفه بخرید. 

 

عیار بتن چیست؟

عیار بتن معیاری است که برای تعیین حداقل مقاومت فشاری 28 روزه مورد نیاز برای ساخت یک سازه بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین وقتی عیار بتن برابر با 450 عنوان می‌شود، بدین معنی است که در هر یک متر مکعب بتن به اندازه 450 کیلوگرم سیمان به کار رفته است.

از آنجایی که سیمان یکی از مواد اولیه اصلی در تولید بتن است، این معیار بر پایه مقدار سیمان موجود در بتن سنجیده می‌شود. استفاده از سیمان در ملات بتن ضروری است و در واقع عملکردی مشابه چسب دارد. اما مصرف بیش از اندازه این ماده علیرغم کارایی بالای آن می‌تواند خطرناک باشد. به طوری که اگر مقدار سیمان در بتن متفاوت باشد، می‌تواند مقاومت فشاری مختلفی را برای بتن به وجود آورد.

این عیار در تمامی استانداردها با حرف انگلیسی M( ابتدای کلمه Mixture به معنای مخلوط) به همراه عدد مقاومت مورد نیاز( بر حسب مگاپاسکال) نشان داده می‌شود. برای مثال اگر عیار بتنی سازه‌ای مقاومت فشاری برابر با 20 مگاپاسکال داشته باشد، این معیار را با M20 مشخص می‌کنند.

عیار بتن چیست؟

انواع عیار بتن

به طور کلی عیار بتن و مقاومت فشاری آن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. با افزایش میزان سیمان در بتن ملات، مقاومت فشاری بتن نیز بیشتر می‌شود. البته مقدار سیمان در این مصالح ساختمانی باید متناسب با سایر مواد تشکیل‌دهنده آن بر اساس استاندارد باشد. همچنین لازم به ذکر است انواع عیار بتن و کاربرد آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان متفاوت است. هر عیار بتن طرح اختلاط مخصوص به خود را دارد. به عنوان نمونه برای بتن M20 طرح اختلاط 1:1.5:3 نشان‌دهنده نسبت ماسه: شن: سیمان است. این ویژگی یعنی طرح اختلاط مخصوص بر اساس چندین آزمایش به دست می‌آید. به طور کلی دو نوع طرح اختلاط برای بتن وجود دارد:

  • طرح اختلاط اسمی: این طرح از پیش تعریف شده برای سازه‌های کوچک و ساختمان‌های مسکونی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پروژه‌هایی با مصرف کم بتن، استفاده از ضریب اختلاط اسمی ضریب اطمینان مناسب را همراه خواهد داشت. این انتخاب از کنترل کیفیت مداوم و بروز اتفاقات احتمالی در حین ساخت‌وساز جلوگیری می‌کند.

انواع عیار بتن

  • طرح اختلاط طراحی: برای این نوع طرح اختلاط، نسبت مواد تشکیل‌دهنده بتن از طریق آزمایشات مختلف محاسبه می‌شود. برای انتخاب طرح اختلاط طراحی باید کنترل کیفیت کافی را در هنگام انتخاب مواد، مخلوط کردن، انتقال و جانمایی بتن اعمال کنید. در واقع این طرح بر اساس مواد در دسترس و بودجه پروژه در سازه‌های بتنی بزرگ انتخاب می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که در سازه‌های بتنی کوچک از طرح اختلاط اسمی متناسب با عیارهای M15 تا M25 مناسب است. در حالی که برای سازه‌های بتنی بزرگ که به مقاومت بیشتری نیاز دارند، به کارگیری طرح اختلاط طراحی متناسب با عیارهای M30 به بالا مناسب هستند.

کاربرد عیار بتن

در جدول زیر دسته‌بندی انواع عیار بتن و کاربرد آن‌ها به همراه طرح اختلاط و مقاومت معادل آن ارائه شده است.

عیار بتنطرح اختلاط( نسبت ماسه: شن: سیمان)کاربرد
   عیار بتن معمولی
 M5  1:5:10  ایجاد یک سطح یکنواخت برای پی بتنی به منظور ممانعت از تماس مستقیم خاک و پی( بتن مگر)
 M7.5  1:4:6  ساخت یک سطح یکنواخت برای پی بتنی به منظور جلوگیری از تماس مستقیم خاک و پی( بتن مگر)
 M10  1:3:6  ساخت جاده، پی دیوارها، مسطح سازی سطوح و موارد دیگر( بتن معمولی)
 M15  1:2:4  ساخت جاده، پی دیوارها، مسطح سازی سطوح و موارد دیگر( بتن معمولی)
 M20  1:1.5:3  ساخت لارده، تیر، ستون، زیرسازی و کاربردهای دیگر( بتن مسلح)

 

 

عیار بتن طرح اختلاط( نسبت ماسه: شن: سیمان) کاربرد
عیار بتن استاندارد
M25 1:1:2 ساخت لارده، تیر، ستون، زیرسازی و کاربردهای دیگر( بتن مسلح)
M30  طراحی  ساخت لارده، تیر، ستون، زیرسازی و کاربردهای دیگر( بتن مسلح)
 M35  طراحی  ساخت لارده، تیر، ستون، زیرسازی و کاربردهای دیگر( بتن مسلح)
 M40  طراحی  ساخت شاه تیر بتنی پیش ساخته، لارده، تیر، ستون، زیرسازی و موارد دیگر( بتن مسلح)
 M45  طراحی  ایجاد سازه‌های مسلح مانند آزادراه، جاده، بتن پیش ساخته، ستون، تیر پیش ساخته و موارد دیگر( بتن مسلح)

 

عیار بتن طرح اختلاط( نسبت ماسه: شن: سیمان) کاربرد
عیار بتن با مقاومت بالا
M50 طراحی ساخت آزادراه، جاده، شاه تیر بتنی پیش ساخته، ستون تقویت شده، تیر پیش ساخته و موارد دیگر( بتن مسلح)
M55 طراحی ساخت شاه تیر و پایه پل پیش تنیده( بتن مسلح)
M60 طراحی سازه‌های بلند، پل‌های طویل، روکش‌های خیلی نازک و غیره( بتن مسلح)
M65 طراحی سازه‌های بلند، پل‌های طویل، روکش‌های خیلی نازک و غیره( بتن مسلح)
M70 طراحی سازه‌های بلند، پل‌های طویل، روکش‌های خیلی نازک و غیره( بتن مسلح)

 

نوشتن دیدگاه