هارد بتن چیست؟

هارد بتن یا هارد ملات گونه خاصی از مصالح ساختمانی است که برای کف سازی محیط های مختلف به کار می رود. این نوع مصالح به شکل پودرهای رنگی به فروش می رسند که باید با ملات اصلی ترکیب شده و برای پوشاندن سطح زمین به کار روند. در تولید هارد بتن از ژل های میکروسیلیس استفاده می شود. در نتیجه، ضمن حفظ خواص بتن، مقاومت آن را در برابر عوامل آسیب رسان به بتن چندین برابر خواهد کرد. عمده کاربرد هارد بتن برای محیط های پر ترددی است که سطح زمین نیاز به مقاومت بالا دارد. محیط هایی مانند پارکینگ ها، نمایشگاه ها، تالارها و مسیرهای پر رفت و آمدی که تردد خودروها در آن ها بالا است، اصلی ترین مصرف کننده های هارد بتن هستند.

به نظر می رسد هارد بتن نام نامربوطی است که به این نوع مصالح ساختمانی اطلاق می شود. زیرا هارد بتن ساختار پودری شکل دارد و باید با ماده بتن اصلی ترکیب گردد. البته منظور از ترکیب، به کار بردن آن به صورت ملاتی جداگانه (در ترکیب با آب) پس از اجرای بتن معمولی است. هر چه مدت زمان چرخاندن ماله پروانه ای بر روی ملات ترکیب شده با هارد ملات بیشتر باشد، صیقلی شدن سطح بیشتر بوده و بر جذابیت کف زمین افزوده می شود. مخصوصا اینکه هارد ملات عمدتا در رنگ های زیبا و جذاب تولید می گردد و بنابراین به زیبایی محیط کمک خواهد کرد. برای اطلاع از قیمت دیوار پیش ساخته می توانید به بنیاد بتن مراجعه کنید. 

ویژگی های هارد بتن در کف سازی

ویژگی های هارد بتن در کف سازی

هارد بتن که ممکن است آن را با عنوان هارد ملات نیز بشناسید، نوعی مصالح ساختمانی پودر مانند شبیه به سیمان است که مقاومت بتن معمولی را به طور قابل توجهی بالا می برد. در واقع، به کار بردن هارد بتن پس از اجرای بتن معمولی کمک می کند تا علاوه بر حفظ خصوصیات بتن اولیه، قابلیت مقاومت سطح در برابر ضربه و فشار افزایش یابد. استفاده از هارد بتن باعث می شود تا کف ساختمان ها و محیط های پر تردد از جمله پارکینگ ها، حیاط ها، کارگاه ها، نمایشگاه های اتومبیل، مغازه ها و گاراژهای تعمیر خودرو، از سایش یا ترک خوردن در امان بمانند. مقاومت بالای پودر هارد بتن باعث می شود تا در سرما و گرما از ذوب یا یخ زدگی سطح جلوگیری به عمل آورد.

هارد بتن در رنگ های متنوع و جذابی تولید می گردد. به همین دلیل، پس از ترکیب با ملات بتنی و یا پس از پاشیده شدن بر روی سطح بتن کاری شده، زیبایی محیط را دو چندان می کند. البته نحوه استفاده از آن و صیقلی کردن سطح به کمک ماله پروانه ای، تاثیر بسزایی بر کیفیت ظاهری و کاربردی آن خواهد داشت.

از ویژگی های دیگر هارد بتن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت نصب آسان
  • سازگاری کامل با محیط زیست
  • عدم نیاز به ترمیم برای طولانی مدت
  • افزایش مقاومت بتن در برابر خوردگی، ضربه و فشار
  • قابلیت استفاده بر روی سطوح قدیمی و بازسازی سطوح آسیب دیده
  • اصطکاک بالا و جلوگیری از لغزندگی کف 
  • مقاومت بالای خمشی
  • دارای قابلیت حفظ کیفیت در مقابل بنزین و روغن
  • تنوع رنگی پودرهای هارد بتن

همچنین بتن الیافی متریال نوینی است که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول همراه ما بمانید. 

ویژگی های هارد بتن در کف سازی

با توجه به خاصیت غیرلغزنده بودن هارد بتن، استفاده از این نوع ماده در کف سازی انواع کارگاه ها و کارخانه های صنعتی باعث می شود تا ایمنی کارگران حفظ شود. همچنین، این نوع مصالح ساختمانی به راحتی در برابر فشارهای وارد بر سطح مقاومت خواهند کرد. به همین دلیل، با قرار دادن بارهای سنگین بر روی سطوح اصلاح شده با هارد بتن، هیچ گونه آسیبی به آن ها وارد نخواهد شد.

انواع هارد بتن

هارد بتن در رنگ های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. استفاده از رنگ های جذاب شامل زرد، قرمز، آبی، سبز، نارنجی و رنگ های دیگر در ساخت پودر هارد بتن باعث می شود تا ظاهری زیبا به محیط داده شود. البته رنگ های تیره تری مانند طوسی نیز وجود دارند که برای محیط های کارگاهی و کارخانه ای که سطح آلودگی آن ها بالاتر است، مناسب تر خواهند بود.

به این ترتیب، افراد می توانند بر اساس نوع کاربری محیط، بهترین نوع و رنگ هارد بتن را انتخاب کرده و در محیط به کار ببرند. 

لازم است به این نکته دقت شود که هر چه نحوه استفاده از هارد بتن اصولی تر و ماله کشی آن دقیق تر باشد، سطح زمین صیقلی تر بوده و رنگ آن جلوه زیباتری خواهد داشت.

انواع هارد بتن

کاربرد هارد بتن

ممکن است این گونه تصور کنید که هارد بتن می تواند به تنهایی بر روی زمین اجرا گردد. اما لازم است بدانید که عمده کاربرد هارد بتن (یا هارد ملات) در ترکیب با بتن معمولی یا سنگدانه ها است. در اصل، برای استفاده از هارد بتن لازم است پودر آن با آب ترکیب شده و یا بر روی سطح آماده شده با بتن معمولی، پاشیده شود. در نهایت، به کمک ماله پروانه ای کف زمین به حالت صیقلی و مسطح در خواهد آمد.

از هارد بتن در کف سازی انواع مکان های زیر استفاده می شود:

  • پارکینگ ها
  • نمایشگاه ها
  • محل های پر تردد برای عبور افراد و خودروها
  • کارخانه ها
  • کارگاه های صنعتی
  • کارواش ها و تعمیرگاه ها
  • نیروگاه ها و محل های نصب انواع ژنراتور
  • محل نگهداری ماشین آلات سنگین و صنعتی
  • محل های مرتبط با نگهداری یا فرود آمدن هلیکوپتر
  • سکوهای سوخت گیری خودروها
  • محل های مخصوص بارگیری

تولید هارد بتن توسط بنیاد بتن

به طور کلی، هر محیطی که پر تردد و پر رفت و آمد باشد، باید به کمک هارد بتن کف سازی گردد. استفاده از این نوع مصالح باعث افزایش مقاومت کف زمین شده و نیاز به ترمیم سطح را برای مدتی طولانی از بین خواهد برد. زیرا کاربرد هارد بتن با کیفیت بالا از انبساط و انقباض و اعمال فشار به سطح جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از ترک خوردن آن خواهد شد.

روش های استفاده از هارد بتن

برای استفاده از هارد بتن لازم است تا ابتدا سطح را برای بتن ریزی آماده کنید. بتن با عیار 350 اجرا می شود و هارد ملات را باید بر روی بتن تازه اجرا کرد. آیا می دانید بتن تازه به چه بتنی می گویند؟ بتن تازه به بتنی گفته می شود که به تازگی اجرا شده است اما وقتی روی آن راه می روید فرو نمی روید و تنها جای پایتان بر روی بتن می ماند. به این بتن، بتن تازه می گویند. در ابتدا باید هارد ملات را با مقدار مشخصی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید وسپس این ملات را باید بر روی بتن تازه پخش کنید و سپس می توانید به کمک شمشه کشی ملات را یک دست کنید. شما می توانید به کمک ماله سینی و ماله برقی آن را صاف کنید و در صورت صیقلی کردن ملات می توانید بر روی آن ساب زنی انجام دهید. روش های استفاده از هارد بتن به نسبت نوع سازه و شرایط بهره برداری متفاوت است. به عنوان مثال در بعضی از پروژه ها افزایش مقاومت بتن در برابر سایش و در بعضی از پروژه ها افزایش مقاومت در برابر فشار وارده مد نظر است. روش های استفاده از هارد بتن و قیمت های آن بسته به ضخامت اجرای هارد ملات متفاوت است. هرچه ضخامت اجرای هارد ملات بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر می رود و هرچه ضخامت هارد ملات کمتر باشد هزینه اجرای آن نیز پایین تر است.  

روش های استفاده از هارد بتن

تولید هارد بتن توسط بنیاد بتن

در حال حاضر کارخانه های مختلفی به تولید هارد بتن با رنگ ها و کیفیت های متنوعی می پردازند. یکی از بهترین تولید کنندگان هارد بتن، شرکت بنیاد بتن است که بر اساس فرمول بندی های استاندارد به تولید این نوع پودرهای پرکاربرد می پردازد. تجربه نشان داده است که استفاده از هارد بتن بنیاد بتن به حفظ کیفیت کف و زیباسازی محیط مورد نظر کمک شایانی می کند. به منظور اطلاع از انواع هارد بتن و کیفیت آن ها می توانید با کارشناسان بنیاد بتن تماس حاصل فرمایید. بنیاد بتن اصفهان ارائه دهنده انواع بتن سازه ای چون بتن پر مقاومت است. هر نوع محصولی چون هارد بتن، بتن ملات، بتن پیش ساخته و... را که بخواهید می توانید از بنیاد بتن اصفهان بخرید.

نوشتن دیدگاه