نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

میلگردها در شکل های خاص و تحت استانداردهای مختلف، تولید می شوند. اینکه کدام میلگرد را میلگرد تیرچه می نامند و نحوه محاسبه طول و وزن آن چگونه است، بسته به شرایط مختلفی تعیین می شود. انجام محاسبات میلگرد با استفاده از جدول مشخصات فنی می تواند کمک کند تا برای به کار بردن آن ها بهترین گزینه انتخاب شود. هنگامی که مهندسان و ناظران قصد ساخت و ساز داشته باشند، برای طی کردن این فرآیند باید دقت بالایی به خرج دهند. با این حال استانداردهای مختلفی برای استفاده از مصالح در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال محاسبه وزن میلگرد و همچنین محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه با استفاده از فرمول خاص صورت می گیرد. اطلاعات بیشتر در رابطه با سقف پیش ساخته بتنی، بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی و ... را در سایت بنیاد بتن اصفهان بخوانید.

نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگرد زیگزاگ همچون یکی از انواع میلگرد، کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد. نوع ساخت میلگرد زیگزاگ به شکلی است که از اتصال میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار A3 تولید می شود. این نوع میلگرد از سه بخش میلگرد بالا، میلگرد زیگزاگ یا عرضی و میلگرد پایین تشکیل شده و با دقت بالا، محاسبات آن صورت می پذیرد. با توجه به نیاز صنعتگران، میلگرد زیگزاگ تیرچه با دو روش دستی و مکانیزه تولید و به بازار عرضه می شود.
با توجه به فشار و باری که بر روی سقف و تیرچه وارد می شود، مصالح مد نظر باید به گونه ای انتخاب شوند که در برابر فشارهای وارد شده، نیروی خمشی و کششی بالایی از خود نشان دهند. به همین علت برای استفاده از تیرچه های مقاوم و استاندارد، علاوه بر اینکه کارخانه‌ های صنعتی بالاترین کیفیت را در تولید آن ها به کار می ‌برند، مهندسان و معماران استانداردهای لازم را به خوبی رعایت می ‌کنند. در کنار رعایت فاصله بین تیرچه ها و همچنین ضخامت بتن پوششی، انتخاب و خرید میلگرد تیرچه و همچنین محاسبه طول میلگرد زیگزاگ، اهمیت بسیار بالایی دارد. با ما همراه باشید تا با ارائه نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه با استفاده از فرمول محاسبه آن، اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

فرمول محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه

برای محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه، مطابق با استاندارد بین المللی ارائه شده اقدام می شود. پارامترهای مختلفی در فرمول محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه اثرگذار هستند. آگاهی شما از هر کدام از این پارامترها می تواند کمک کند تا کاربرد آن ها را بهتر درک کنید.
برای محاسبه طول میلگرد زیگزاگ تیرچه از فرمول H=d_(a_b) _c/2 استفاده می شود. هر کدام از حروف به کار رفته بیانگر پارامتری خاص هستند
H: فاصله میلگرد بالا به پایین را نشان می دهد.
D: نمایش ضخامت سقف سازه مورد نظر
A: میزان ضخامتی که برای بتن ریزی سقف نیاز است.
B:فاصله میلگرد بالایی تا روی بلوک را نشان می دهد.
C:نمایش ضخامت پاشنه تیرچه
پس از آنکه اعداد مورد نظر را در فرمول فوق قرار دادید و عدد h به دست آمد، باید با استفاده از یک فرمول دیگر بتوان میزان طول میلگرد برای تیرچه را مشخص نمود.
Z=√(h^2-├ ( g/2┤)^2 )
همانگونه که عنوان کردیم، میزان عددی که برای h وجود دارد، فاصله بین میلگرد بالا تا پایین خواهد بود. در فرمول فوق برای نمایش فاصله میلگردهای عرضی از یکدیگر، از حرف G استفاده شده است. سرانجام برای محاسبه طول هر میلگرد عرضی از حرف Z استفاده شده که می‌تواند این پارامتر را به صورت دقیق در اختیار مهندسین قرار دهد. فراموش نکنید که این پارامتر در میان میلگرد بالا و پایین قرار خواهد گرفت.
پس از طی کردن این روند و هنگامی که با استفاده از فرمول مورد نظر مقدار Z به دست آمد، در گام نهایی برای طول میلگرد زیگزاگ از فرمول زیر استفاده خواهد شد. در این فرمول از یک حرف جدید با نام N که مقاطع عرضی را بیان می کند، بهره برده می شود.
L=n×z
مهندسان و ناظرانی که قصد استفاده از میلگردهای زیگزاگ، تحت استانداردهای بین‌ المللی را دارند، باید مطابق با فرمول های بیان شده، عمل نمایند. توجه داشته باشید عدم استفاده از موارد بیان شده ممکن است مشکلات فراوانی برای سازه ایجاد کرده و کیفیت ساختمان را به خطر بیندازند. به همین علت همواره تاکید می شود برای بالا بردن کیفیت سازه تولید شده و افزایش ایمنی، رعایت استانداردهای لازم، اهمیت بالایی دارد.

نوشتن دیدگاه