بتن hsc چیست؟

یکی از مهم ترین مواد و مصالح ساختمانی که برای انواع سازه ها مانند ساختمان ها، سدها، تونل ها، پل ها راه ها و اسکله ها اهمیت بالایی دارد، بتن محسوب می شود. با توجه به نیاز فعالان در حوزه ساخت و ساز، غالبا معیارهای مختلفی برای تولید بتن به کار گرفته می شود. مقاومت فشاری و خمشی و همچنین قابلیت استفاده در شرایط مختلف از جمله ویژگی‌ هایی محسوب می شوند که برای تولید بتن و به کار بردن آن ها، اهمیت بالایی خواهند داشت.
در این بین بتن HSC یا بتن پر مقاومت که با نام بتن با مقاومت بالا نیز شناخته می شود، به واسطه استفاده از سنگدانه های معمولی در ساخت آن، مقاومت فشاری بسیار بالایی از خود نشان می دهد. با توجه به اینکه در برخی از حوزه‌ ها مانند سد سازی و ساخت پل، استفاده از مصالح و متریال با کیفیت و مقاوم، اهمیت بالایی دارد، بتن HSC می ‌تواند به عنوان گزینه ای مناسب در این شرایط شناخته شود. با توجه به نوع تولید و اجرای بتن HSC، در مقایسه با بتن های دیگر، افزایش فضای معماری و همچنین کاهش ابعاد سازه را در اختیار معمار قرار می ‌دهد. 

اطلاعات بیشتر در رابطه با بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، روان کننده های بتنی و ... را از بنیاد بتن اصفهان کسب کنید.

بتن hsc

بتن با مقاومت زیاد (HSC) چیست

بتن با مقاومت زیاد که با نام بتن HSC از آن نام برده می شود به بتن هایی گفته می شود که مقاومت آن ها بیش از ۵۰ مگا پاسکال است. گاهی اوقات معماران و مهندسان ساخت و ساز برای اجرای سازه های گوناگون، نیاز به استفاده از مصالحی دارند که با استفاده از آن ها بتوانند ابعاد مقطع را کاهش دهند. شرایطی که در سازه های مختلف مانند ساخت ستون ها، افزایش فضای معماری را به همراه خواهد داشت. به همین علت بتن های پر مقاومت در این شرایط بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. نوع ساخت بتن با مقاومت زیاد به شکلی است که برای افزایش مقاومت آن، نسبت آب به سیمان را به مقدار مناسب کاهش می دهند. توجه داشته باشید برای بالا بردن مقاومت بتن های HSC، علاوه بر موارد مختلف باید سنگدانه ها نیز با کیفیت بسیار بالا انتخاب شوند. به همین علت در کنار این که نوع سنگدانه ها با دقت بالایی انتخاب می شود، اندازه آن ها نیز باید کمتر باشد تا مقاومت بتن به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.
با توجه به نیاز صنعتگران و فعالان در حوزه ساخت و ساز، موسسه بتن آمریکا با ارائه فرمولی توانست بتن با مقاومت بالا را تولید کند. مقاومت فشاری بسیار بالایی که بتن HSC از خود نشان می دهد، این امکان را فراهم می‌ کند که بتوان به راحتی از آن در شرایط مختلف بهره برد. استفاده از مدول نرم و مناسب ماسه به کار رفته در بتن با مقاومت بالا و همچنین نسبت ایده آل سیمان به ماسه برای تولید آن، این امکان را به شما می دهد که بتوانید از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برای اجرای آن بهره ببرید. در کنار این موارد، استفاده از ریز دانه با اندازه هایی کمتر، کمک می کنند که مجموعه ای با تخلخل بسیار کم و متراکم تر در اختیار داشت.

ویژگی های بتن hsc

ویژگی های بتن hsc

مدل های مختلفی از انواع بتن که امروزه در اختیار معماران و مهندسان ساخت و ساز قرار می ‌گیرند به آن ها این امکان را می ‌دهند که بسته به نیاز خود و مکانی که قصد استفاده از آن ها را دارند، بهترین نوع را انتخاب نمایند. بررسی ویژگی های بتن HSC نشان می ‌دهد که مقاومت بسیار بالایی به واسطه مصالح به کار رفته در تولید آن مشاهده می کنید. یکی از ویژگی های بتن HSC در مقایسه با بتن معمولی، افزایش مقاومت آن در طول زمان خواهد بود. مقاومت کششی بتن معمولاً نسبت به مقاومت فشاری، ۱۰ تا ۱۵ درصد است. با توجه به اینکه مقاومت فشاری بالایی از بتن HSC مشاهده می شود، در این زمینه نیز از بتن معمولی مقاومت به مراتب بیشتری مشاهده خواهید کرد. به منظور افزایش مقدار کرنش در بتن ‏ HSCبا توجه به این که در حالت عادی از بتن معمولی پایین تر است، اضافه کردن الیاف کوتاه به بهترین شکل می تواند عملکرد خود را نشان دهد.
یکی از مزایایی که با استفاده از بتن HSC می توانید در سازه خود از آن بهره ببرید، کم شدن وزن سازه ایجاد شده با این بتن محسوب می ‌شود. با وجود اینکه وزن مخصوص این نوع بتن در مقایسه با بتن معمولی به هنگام ساخت، اندکی بیشتر است ولی سازه های ایجاد شده با استفاده از آن دارای وزنی سبک تر بوده که در مناطق زلزله خیز به عنوان یک مزیت کاربردی شناخته می ‌شود. علاوه بر مواردی که بیان کردیم، عدم نفوذ پذیری و سایش از دیگر ویژگی ‌های بتن HSC شناخته می شوند. اگر قصد استفاده از بتن با مقاومت بالا را دارید، مجموعه بنیاد بتن اصفهان این اطمینان را می دهد که مقاومت و کیفیت بسیار بالایی از بتن های ارائه شده توسط ما مشاهده خواهید کرد.

نوشتن دیدگاه