مراحل ساخت بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یا همان پنل های بتنی که به صورت پیش ساخته تولید می شوند و برای استفاده در قسمت نمای بیرونی و درونی ساختمان ها کاربرد دارند، دارای مراحل ساخت ویژه‌ای هستند. بتن در حالت عادی شکننده است اما برای ساخت بتن اکسپوز معایب بتن معمولی از بین رفته است. در این نوشتار با ارائه توضیحاتی در رابطه با مراحل ساخت بتن اکسپوز در خدمت شما هستیم. بتن اکسپوز دارای سایز، طرح، بافت و رنگ های متفاوتی است و امکان سفارش آن در سایزهای مختلف وجود دارد. معمولاً پنل های بتن اکسپوز دارای دو یا چهار سوراخ بولت هستند.
برخی از بتن های اکسپوز نیز بدون سوراخ و به صورت یکدست تولید می شوند با توجه به اینکه بتن اکسپوز از ترکیب سیمان و برخی ریزدانه های دیگر به همراه آب و روان کننده تولید می شود محصول نهایی تنوع گسترده‌ای دارد و فاکتورهای مختلفی هستند که بر ظاهر و نمای آن تاثیر دارند. روش ساخت بتن اکسپوز دارای اهمیت ویژه‌ای است. چندین روش برای ساخت بتن اکسپوز وجود دارد. معمولا اپراتور های تجاری با استفاده از اسپری های دارای فشار بالا بتن اکسپوز تولید می کنند. در ادامه به مراحل ساخت بتن اکسپوز با استفاده از یک روش خاص بدون تخمک گذاری در بتن هنگام اختلاط توضیحاتی را ارائه می کنیم و مراحل آن را بیان می‌کنیم.
در این روش از اسید، بلستر، آب و مخفی کننده های سطح برای ساخت بتن اکسپوز استفاده نمی شود. وسایل مورد نیاز برای این روش ساخت بتن اکسپوز، شامل ابزارهای لبه دار، ماله، سنگریزه هایی با قطر ۱۲ تا ۲۲ میلی متر، تخته یا جعبه ای که لبه های مستقیم آلومینیومی دارد، سطل، شلنگ آب و برس یا جارو هستند.

مرحله اول: جعبه بندی کردن، مخلوط کردن، ریختن در جعبه، صاف کردن به وسیله ماله، ریختن پودر و بذر

مرحله اول: جعبه بندی کردن، مخلوط کردن، ریختن در جعبه، صاف کردن به وسیله ماله، ریختن پودر و بذر

اولین مرحله از ساخت بتن اکسپوز با استفاده از این روش شامل بخش مخلوط کردن، جعبه بندی یا ریختن در جعبه، صاف کردن به وسیله ماله و اضافه کردن پودر و بذر می باشد. در گذشته برای ساخت بتن اکسپوز هنگام کار بتن اکسپوز مخلوط می شد؛ اما در حال حاضر با استفاده از روش فعلی ساخت بتن اکسپوز که در زمان مشخصی بسته می شود، این کار انجام نمی‌شود. باید ابتدا منطقه مورد نظر جعبه بندی شده سپس بتن را مخلوط کرده و داخل آن بریزید. پس از چرخاندن بتن در نهایت به وسیله ماله آن را صاف می کنید. با منحنی کردن مسیر هنگام صاف کردن بتن، زیبایی نمای آن بیشتر می شود.

مرحله دوم: سنگریزه ها را بذر بزنید.

در این مرحله با دست خودتان مقدار زیادی سنگریزه بردارید و آن ها را داخل بتن فشار دهید. البته بتن نباید زیادی محکم باشد چرا که امکان فشار دادن سنگ ریزه ها داخل بتن وجود ندارد. با تست کردن، با استفاده از دست می توانید بفهمید که امکان فشار دادن سنگ ریزه ها به داخل آن وجود دارد یا نه بتن نباید زیادی هم سخت باشد. دقت داشته باشید که سنگریزه ها را باید بشویید و بعد داخل بتن قرار دهید.

مرحله سوم: سنگریزه ها را به داخل بتن فشار دهید. زمانی که پوشش خوبی از سنگریزه دارید شروع به فشار دادن آنها با ماله به داخل بتن کنید.

در مرحله سوم از ساخت بتن اکسپوز باید سنگ ریزه هایی که به داخل بتن قرار گرفته اند را فشار دهید و پس از اینکه پوشش کافی از سنگریزه ها ایجاد کردید، با ماله آن ها را فشار دهید تا داخل بتن قرار بگیرند. برای وارد آوردن فشار باید ضربه ها به صورت ثابت نگه داشته شوند تا سطح صاف و یکدستی به وجود بیاید.

مرحله سوم: سنگریزه ها را به داخل بتن فشار دهید. زمانی که پوشش خوبی از سنگریزه دارید شروع به فشار دادن آنها با ماله به داخل بتن کنید.

مرحله چهارم: بذر پاشی و ماله کشی را ادامه دهید.

در مرحله چهارم ماله کشی و بذر پاشی به صورت همزمان انجام می شوند. در این مرحله نیاز به کمک دارید تا بتوانید همزمان در یک طرف شروع به بتن ریزی و بذر کاری کنید و در طرف دیگر سنگریزه ها را با ماله فشار دهید و صاف و یکدست کنید. باید قبل از اینکه بتن سفت شود برای ایجاد لبه در مسیر ها این کار را انجام دهید.

مرحله پنجم: آخرین مرحله بذر پاشی بتن اکسپوز

مرحله پنجم آخرین قسمت از بذر پاشی بتن اکسپوز است. در این مرحله سنگریزه‌های نهایی نیز وارد بتن می شود و روی آن ها مال کشیده می شود.

مرحله ششم: زمانی صورت می گیرد که بتن محکم شود.

در مرحله ششم بتن آماده می‌شود و حدود ۸ ساعت طول می کشد تا محکم شود. شما می توانید بتن را لمس کنید. اگر بتن به انگشت بچسبد یعنی هنوز سفت نشدهاست؛ بنابراین می توانید پس از سفت شدن آن روی بتن راه بروید. البته نباید هنگام راه رفتن روی بتن پای خود را بپیچانید. چرا که ممکن است تمام زحماتتان هدر برود؛ بنابراین بهتر است تا سفت شدن بتن صبور باشید.

مرحله دست یابی به بتن اکسپوز

مرحله هفتم: مرحله دست یابی به بتن اکسپوز

در مرحله هفتم زمان آن رسیده که با استفاده از برس کشیدن و اسپری آب یک لایه از سیمان را شستشو دهید تا سنگ ریزه ها ظاهر شوند و در معرض دید قرار بگیرند. البته دقت داشته باشید که به اندازه ای برس بکشید تا سنگ ریزه ها از داخل بتن خارج نشوند.

مرحله هشتم: مسیر شما کامل است.

در آخرین مرحله از ساخت بتن اکسپوز باید بتنی که آماده کرده اید را ۲۸ روز یا مدت زمان بیشتری به حال خود رها کنید. امکان استفاده از غلطک برای پوشش دادن مسیر مورد نظر وجود دارد.
شما می توانید از طریق سایت بنیاد بتن از شرایط خرید محصولات مطلع شوید. فروشگاه بنیاد بتن برای اطلاع رسانی بیشتر و راهنمایی خریداران، راه های ارتباطی مختلفی را در نظر گرفته است. از این طریق متقاضیان عزیز می توانند با نمایندگان فروشگاه بنیاد بتن ارتباط برقرار نموده و از تنوع محصولات، شرایط کیفی آن ها و همچنین مراحل ساخت بتن اکسپوز مطلع شوند. این مجموعه شرایطی را فراهم کرده تا افراد از هر نقطه کشور تنها با چندکلیک ساده و با هزینه بسیار مناسب، بهترین بتن اکسپوز را به صورت انبوه خریداری کنند

 

نوشتن دیدگاه