مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز یا بتن نما، پرکاربردترین مصالح ساختمانی با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییر یافته است. بتن اکسپوز در واقع همان بتن استفاده شده برای نمای ساختمان می باشد که با ترکیب مواد مختلفی ایجاد شده است. بتن اکسپوز دارای یک سطح صاف و صیقلی است و نیازی به استفاده از پوشش دیگری روی این سطح وجود ندارد. به همین خاطر کیفیت نهایی بتن اکسپوز که برای نما استفاده می شود بسیار بالا است و دارای اهمیت ویژه ای در ساختمان سازی می باشد. داشتن نمای مدرن و زیبا برای هر ساختمانی اهمیت دارد. به همین خاطر استفاده از بتن اکسپوز توسط سازندگان و مهندسان مورد توجه قرار گرفته است.
بتن اکسپوز علاوه بر داشتن مقاومت بالا به راحتی و بسیار سریع اجرا می شود. زیبایی منحصر به فرد بتن اکسپوز باعث می‌شود تا مخاطبان با هر سلیقه ای از این نوع نما استفاده کنند. یتن اکسپوز در برابر سرما و یخبندان و عوامل جوی مقاومت بالایی دارد و ابعاد آن دارای محدودیت نیست. رنگ بندی بتن اکسپوز نیز سفارشی است و می توان از انواع رنگ های مورد نظر مشتری استفاده کرد مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز مانند مواد تشکیل دهنده بتن معمولی می باشد؛ اما بتن های معمولی با بتن اکسپوز دارای تفاوت هایی هستند.
بتن های اکسپوز علاوه بر مواد تشکیل دهنده بتن معمولی دارای یک سری مواد افزودنی به علاوه مواد پرکننده هستند که باعث می‌شود تخلخل بتن افزایش پیدا کند و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش پیدا کند؛ بنابراین تفاوت این دو محصول در طرح اختلاط بتن اکسپوز و روش ساختمان می باشد. تخلخل بالای بتن باعث می‌شود تا سطحی صاف و صیقلی داشته باشد. به همین خاطر تفاوت چندانی در نحوه ساخت بتن معمولی و بتن اکسپوزوجود ندارد و تنها بودن موادی که برای طرح اختلاط بتن افزوده می‌شود باعث می شود که بتون اکسپوز خاصیت آب گریزی و مقاومت در برابر ساییدگی پیدا کند و سطح آن صاف و صیقلی باشد.

طرح اختلاط بتن اکسپوز

طرح اختلاط بتن اکسپوز

طرح اختلاط بتن اکسپوز است که ساخت بتن را منحصر به فرد می کند. هر بتن دارای طرح اختلاط متفاوتی است. با توجه به شرایط پروژه های مختلف که در مناطق متفاوت اجرا می شود امکان ایجاد تغییر در طرح اختلاط بتن اکسپوز وجود دارد. با توجه به فرمولی که برای تولید بتن استفاده می شود نوع و مقدار مصالح مورد استفاده تغییر می کند. مواد اصلی تشکیل دهنده بتن شن و ماسه هستند و از سیمان و آب برای چسباندن و روان کردن مواد در این واکنش شیمیایی استفاده می شود. برخی اوقات تنها با استفاده از آب نمی توان مواد تشکیل دهنده بتن را روان سازی کرد و باید از مواد دیگری که خاصیت روان کننده دارند استفاده کرد.
افزودنی هایی مانند ابر روان کننده بتن برای روان کردن مواد تشکیل دهنده و موادی مانند چسب بتن برای بالا بردن و تقویت ساختار آن مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت طرح اختلاط بتن اکسپوز در زمانی مشخص می شود که نیاز به ترمیم بتن داشته باشید. به همین خاطر اطلاع دقیق از میزان مصالح و موادی که برای ساخت آن به کار رفته باعث می شود تا بتون جدید نیز رنگ مشابه بتن اولیه داشته باشد؛ اما اگر مواد تشکیل دهنده بتن جدید با بتن اولیه فرق کند، لکه هایی روی سطح بتن به وجود می آید و روی زیبایی سازه و نمای آن تاثیر منفی خواهد داشت.
برای استفاده از بتن اکسپوز برای نمای ساختمان باید از مشاورانی که در زمینه اجرای بتن اکسپوز فعالیت می کنند، استفاده شود. چرا که این یک کار تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت دارد.

نحوه میکس مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

نحوه میکس مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

نحوه میکس مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز به این صورت است که ابتدا باید آب بتن و مواد افزودنی با یکدیگر ترکیب شوند. این عملیات در میکسر انجام می شود و یک یا دو دقیقه زمان نیاز است تا این مواد خوب با یکدیگر مخلوط شوند. در مرحله بعدی سیمان به مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز اضافه می شود و پس از چند دقیقه ماسه به آن افزوده می‌شود. ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد که مواد کاملاً با یکدیگر ترکیب شدند در قالب مورد نظر ریخته می شوند. از انواع قالب های پلاستیکی که از جنس ترموپلاستیک هستند و یا قالب های لاستیکی برای فرم دهی بتن و افزایش مقاومت آن استفاده می شود. ضخامت قالب ها نیز بر اساس وزن بتن مشخص می شود.
امکان استفاده از قالب های متنوع از جنس آهن، چوب و شیشه نیز برای بتن اکسپوز وجود دارد. قالب جزء مواردی است که به روی کیفیت بتن اکسپوز و ظاهر آن تاثیرگذار است. برای ترکیب مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود. به عنوان مثال استفاده از روان کننده ها باعث می شود تا میزان آب کمتری برای تهیه بتن استفاده شود و همین امر موجب بالارفتن کیفیت بتن اکسپوز می شود.
شما می توانید از طریق سایت بنیاد بتن از شرایط خرید محصولات مطلع شوید. این فروشگاه برای اطلاع رسانی بیشتر و راهنمایی خریداران، راه های ارتباطی مختلفی را در نظر گرفته است. از این طریق متقاضیان عزیز می توانند با نمایندگان فروشگاه ارتباط برقرار نموده و از تنوع محصولات، شرایط کیفی آن ها و همچنین مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز مطلع شوند. این مجموعه شرایطی را فراهم کرده تا افراد از هر نقطه کشور تنها با چندکلیک ساده و با هزینه بسیار مناسب، بهترین بتن اکسپوز را به صورت انبوه خریداری کنند.

نوشتن دیدگاه