فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن ماده ای شیمیایی بر پایه نفتالین سولفات است که به صورت افزودنی به بتن اضافه می شود و با فرمولی که دارد سبب افزایش مقاومت و کارایی بتن می شود. استفاده از فوق روان کننده بتن کمک بسیاری در کاهش نسبت آب به سیمان را دارد، از این رو مواد را متراکم می کند و گیرش آن را افزایش می دهد. این مواد باید با رعایت استانداردهای جهانی تولید شوند و از این جهت فرمول آن ها باید به گونه ای باشد که در اسلامپ و روانی ملات بتنی تغییر زیادی ایجاد نکند. همانطور که می دانید برای تهیه ملات بتن، آب ضروری است و وجود آن به تامین پایداری و هیدراسیون کمک بسیاری می کند، اما اگر مقدار آب زیاد باشد بخش های مقاومتی بتن عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهند، از این رو با استفاده از فوق روان کننده ها در بتن با حفظ کارایی میزان آب را کاهش می دهند. فوق روان کننده ها در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به هدف خود از فوق روان کننده می توان بهترین آن را تهیه کرد.

برای کسب اطلاعات در رابطه باانواع بتن پیش ساخته همچون آبرو بتنی پیش ساخته، بتن الیافی، روان کننده و فوق روان کننده های بتن، بتن اکسپوز و ... به مجموعه مقالات بنیاد بتن اصفهان مراجعه کنید.

فوق روان کننده بتن چیست؟

خصوصیات انواع فوق روان کننده های بتن

بتن از پر مصرف ترین مصالحی است که در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی از آن استفاده می شود، برای بالا بردن کیفیت بتن از افزودنی های مختلفی استفاده می شود. یکی از این افزودنی ها فوق روان کننده ها هستند. همانطور که در بالا گفته شد فوق روان کننده های بتن دارای انواع گوناگونی هستند. هر یک از این روان کننده ها خصوصیات ویژه ای دارند که با توجه به کاربرد می توان بهترین نوع را مورد استفاده قرار داد. به طور کلی فوق روان کننده ها به سه دسته نوع A، B و E تقسیم می شوند که همگی آن ها خاصیت کاهندگی آب را در کنار دیگر ویژگی ها دارند. یکی از مهم ترین خصوصیات فوق روان کننده های بتن بالا بردن اسلامپ بتن است. این امر سبب افزایش کارایی بتن می شود و تا حدی بتن تازه را روان می کند. کیفیت فوق روان کننده های بتن بسیار حائز اهمیت است زیرا این مواد باید اسلامپ بتن را به بزرگ تر از 200 میلی متر برسانند و در عین حال خاصیت اصلی بتن را از بین نبرند. انواع فوق روان کننده های بتن قابلیت سازگاری با انواع تیپ سیمان را دارند، علاوه بر این با سیمان ضد سولفات نیز سازگاری کامل دارد. تمامی فوق روان کننده ها با توجه به میزانی که از آن ها استفاده می شود دارای حفظ و کنترل روانی بتن، حفظ و کنترل توترال در حالت دیرگیر و حفظ و کنترل حالت زودگیر هستند که تایم آن ها بسته به میزان مصرف فوق روان کننده دارد. بارزترین ویژگی این مواد افزودنی کاهش 40% نسبت آب به سیمان در بتن است، همچنین به افزایش اسلامپ بتن کمک می کند. از دیگر خصوصیات فوق روان کننده بتن می توان به قابلیت حذف ویبراتور، افزایش مقاومت فشاری، افزایش مقاومت سایشی و... اشاره کرد. از آنجایی که ژل میکروسیلیس از مهم ترین ژل ها جهت مقاوم سازی بتن ها است، نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس را در این مقاله از سایت بنیاد بتن شرح داده ایم.

فوق روان کننده بتن چیست؟

کاربرد فوق روان کننده های بتن

این ماده شیمیایی کاربرد بسیاری دارد که استفاده اصولی و استاندارد آن در بتن نیز مزایای بسیاری به همراه دارد. فوق روان کننده ها کاربردهای گسترده ای دارند که با استفاده از آن ها می توان بتن با کیفیت بالاتری تولید کرد. بتن به دلیل خصوصیاتی که دارد در هوای سرد دچار انقباض می شود و حالت روانی مورد نیاز را از دست می دهد از این رو با اضافه کردن فوق روان کننده به بتن تا حد لازم آن را روان می کنند. یکی دیگر از کاربردهای این مواد برای استفاده در قالب های پیش ساخته بتنی است علاوه بر قالب از فوق روان کننده در ماده بتنی نیز استفاده می شود تا بتنی با مقاومت و استحکام بالا تولید شود.
فوق روان کننده های بتن کاربردهای دیگری نیز دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده:

  • برای تولید بتن سخت و محکم
  • تولید میکروسیلیسون بتن
  • افزایش کارایی بتن
  • کاهش نسبت آب به سیمان
  • افزایش حالت روانی بتن
  • افزایش سرعت تولید
  • و...

مواد اصلی تشکیل دهنده فوق روان کننده های بتن

  • لیگنوسولفونات ها
  • ملامین فرم آلدهید سولفوناته
  • نفتالین فرم آلدهید سولفوناته
  • پلیمرهای مصنوعی
  • کوپلیمرهای محلول در آب 
  • و...

 

نوشتن دیدگاه