ستون اکسپوز چیست

در این مبحث در پی این هستیم که بدانیم ستون اکسپوز چیست و ویژگی ها و کاربرد آن کدام است. ستون در سازه ها یک عضو عمودی است که نقش بسیار مهمی در تحمل بار ساختمان بر عهده دارد. کار فرماها بر اساس تجربیات خود و نیاز ساختمان محل نصب ستون ها را تعیین کرده و از این طریق ساختمان را مقاوم سازی می کنند.
برخی مواقع در داخل سازه و یا نمای بیرونی آن، ستون هایی استفاده می شود که آن را به صورت اکسپوز اجرا می کنند. به این معنا که ستون ها کاملا نمایان و پیدا هستند و آن ها در داخل دیوار ها و بخش های دیگر سازه پنهان نکرده اند.
ستون های اکسپوز را غالبا در مجتمع های اداری، تجاری، فرهنگی و غیره که از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می دهند. به کار بردن این ستون ها که طی سال های اخیر متداول شده، باعث ایجاد نمای زیبا و منحصر به فرد در ساختمان می شود. در ادامه قصد داریم بیشتر به ویژگی ها و کاربرد ستون اکسپوز اشاره کنیم. با ما در این مقاله از بنیاد بتن همراه باشید.

ویژگی های ستون اکسپوز چیست؟

ویژگی های ستون اکسپوز چیست؟

به منظور اینکه بدانیم ویژگی های ستون اکسپوز چیست، لازم است اشاره کنیم که استفاده از این ستون ها طی سالیان اخیر بسیار رواج یافته است. این ستون ها که غالبا برای نما سازی استفاده می شوند، سرعت اجرای پروژه را افزایش می دهند.
از آنجا که ستون های اکسپوز باعث سریع تر انجام شدن پروژه می شوند، بنابراین هزینه نصب و اجرای آن ها نیز پایین تر است. این ستون ها را در ابعاد و اندازه های متفاوتی می سازند تا بتوانند آن را در هر مکانی و با هر اندازه ای اجرا کنند.
ستون های اکسپوز از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند و سازه را در برابر انواع آسیب ها محافظت می کنند. ستون های اکسپوز غالبا در رنگ های خنثی اجرا می شوند و قابلیت هماهنگی و همخوانی با هر نوع سازه ای را دارند.
زمانی که ستون های اکسپوز در ساختمان سازی استفاده می شوند، باعث تازه تر نشان دادن سازه ها و حفظ ظاهر زیبای ساختمان ها می گردند. از آنجا که این ستون ها فاقد هر گونه حباب یا حفره هستند، از استحکام فشاری و کششی بالایی برخوردارند.

کاربرد ستون اکسپوز

کاربرد ستون اکسپوز

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که کاربردهای ستون اکسپوز چیست؟ در این بخش قصد داریم به آن اشاره کنیم. ستون های اکسپوز در ساخت سازه های مختلف خصوصا بیمارستان ها، مجتمع های بزرگ تفریحی، اداری و تجاری کاربرد زیادی دارند و از نظر اقتصادی انتخابی به صرفه هستند.
ستون های اکسپوز که در ساختمان ها کاملا نمایان هستند، علاوه بر استحکام و ماندگاری بالا، باعث زیبا تر جلوه کردن سازه ها نیز می شوند. به منظور به کار بردن این ستون ها در سازه، نیاز به مصالح نماسازی کاهش می یابد و در نتیجه اجرای آن راحت تر و آسان تر می شود.
به کار بردن ستون های اکسپوز در مکان های مرطوب و یا بخش هایی که در معرض آب و رطوبت قرار دارند، انتخاب مناسبی است. چرا که این ستون ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند. همچنین استفاده از این ستون ها باعث افزایش مقاومت در برابر کپک و حشرات مختلف می شود.
کاربرد ستون های اکسپوز باعث ایجاد معماری سبک مدرن در سازه ها می شود و جذابیت زیادی در فضا ایجاد می کند. از آنجا که در این نوع طراحی دیگر نیازی به صرف وقت برای پنهان کردن ستون ها نیست، سرعت کار بالا می رود و از اشغال فضای مفید ساختمان جلوگیری می شود.

کاربرد ستون اکسپوز

جمع بندی
در این مبحث به موضوع ستون اکسپوز چیست و کاربردها و ویژگی های آن اشاره کردیم. همانطور که اشاره کردیم، استفاده از ستون های اکسپوز طی سالیان اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است. این ستون ها علاوه بر ایجاد فضایی زیبا، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی نیز هستند.
البته لازم است اشاره کنیم که جذابیت و به صرفه بودن ستون های اکسپوز نباید موجب استفاده از آن در هر فضایی شود. چرا که باید پیش از انتخاب این ستون ها برنامه ریزی های لازم انجام شود و با تشخیص کارفرما، پیمانکار و معمار این کار انجام شود تا عملکرد آن مطلوب باشد.
این ستون ها از نظر استحکام در درجه بسیار خوبی قرار دارند. همچنین این ستون ها می تواند در برابر فشارهای زیاد به خوبی دوام بیاورد. از طرفی وزن ساختمان کاهش یافته و مانع از نفوذ آب و رطوبت به دیواره ها می شود.
بنیاد بتن با تجربه بالا در زمینه تولید، عرضه و اجرای با کیفیت ترین انواع بتن اکسپوز با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما عزیزان است.

نوشتن دیدگاه