قطعات پیش ساخته بتنی چیست

به زبان ساده منظور از قطعات پیش‌ساخته بتنی، قطعاتی است که در محیط کارخانه تولید می‌شوند و سپس در محل موردنظر نصب می‌شوند. شاید تا اسم عملیات بتن‌ریزی به گوشتان می خورد تصویر ساختمانی آرماتوربندی شده و قالب‌بندی شده در ذهنتان شکل بگیرد. ماشین پمپ بتن و میکسرها جلوی آن با سروصدای فراوان مشغول کار هستند. بارانی از قطرات بتن بر سر در و دیوار همسایگان پروژه ساختمانی می بارد. حالا این تصویر را با تصویر دیگر در ذهنتان جایگزین کنید. قطعات پیش‌ساخته بتنی توسط کامیون ها حمل شده‌اند. جرثقیل ها قطعات را برمی دارند و در محل موردنظر قرار می دهند. همه قطعات یک‌شکل، مستحکم و منظم به هم متصل می شوند و با هم یک سازه بتنی می  سازند. چیزی شبیه بازی های کودکی، شبیه ساختن خانه ای با لگو. برای کسب اطلاعات در رابطه با آبرو بتنی پیش ساخته با کارشناسان مجموعه بنیاد بتن اصفهان در ارتباط باشید. 

انجام راحت کارها با بهره گیری از قطعات بتن پیش ساخته از جمله ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که موجب شده است بسیاری از پیمانکاران و مهندسین ساخت و ساز را ترغیب کند که روی به استفاده از این قطعات بیاورند. به عنوان مثال ساخت منهول بتنی 40 ساعت زمان می گیرد و زمان و انرژی زیادی از کارگران می گیرد. بنابراین بهترین کار استفاده از منهول بتنی پیش ساخته است. یکی از راه های تاثیرگذار در افزایش مقاومت کششی، خمشی و مقاومت در برابر ضربه در قطعات پیش ساخته بتنی استفاده از افزودنی هایی است که این روزها به عنوان یک تکنولوژی جدید در مقاوم سازی بتن شناخته شده اند که با نام بتن الیافی شناخته می شوند. برای دریافت قیمت بتن الیافی و انواع قطعات پیش ساخته بتنی همچون قیمت پل بتنی پیش ساخته، قیمت دیوار پیش ساخته بتنی ارزان، بتن اکسپوز، بتن های پیش ساخته، قیمت دیوار پیش ساخته، روان کننده های بتنی، نیوجرسی بتنی و ... می توانید با کارشناسان بنیاد بتن در ارتباط باشید. 

 

قطعات پیش ساخته بتنی چیست

انواع قطعات بتنی پیش‌ساخته را بشناسید

قطعات بتن پیش ساخته انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارد. در اینجا به برخی از پرکاربردترین قطعات اشاره می کنیم:

  • تیرهای پیش‌ساخته بتنی
    تیرهای پیش‌ساخته بتنی در ساختمان به‌صورت افقی و همچنین عمودی در سازه‌های موردنظر، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این تیرها از اجزای پیش‌ساخته تشکیل شده‌اند و در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقش تیر در سازه به این صورت است که بارهای قائم بر محور خود را به ستون‌ها وارد می‌کند. ستون‌ها نیز در ساختمان نقش تکیه‌گاه را ایفا می‌کنند.
  • دال‌های پیش‌ساخته بتنی
    دال بتنی پیش‌ساخته یکی از سازه‌های متداول برای ساخت‌وساز سقف است. واژه دال بتن به مصالحی گفته می‌شود که از بتن ساخته شده است و با میل‌گردها و فولاد، تقویت شده، به‌گونه‌ای که استحکام کل سازه را فراهم کند. از سقف‌ پیش ساخته بتنی برای تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود.
  • دیوارهای پیش‌ساخته بتنی
    دیوار پیش‌ساخته بتنی برای پروژه هایی که در آن سرعت اجرا اهمیت زیادی دارد، به صرفه است. هم چنین دیوار بتنی پیش‌ساخته برای پروژه‌های بزرگ و کوچکی که دیوارکشی با ضریب امنیت بالا احتیاج دارند مناسب است.
  • پله‌های پیش‌ساخته بتنی
    پله پیش‌ساخته بتنی معمولاً از مصالح مختلف و در ابعاد متنوعی طراحی می‌شوند، مصالح به‌کاررفته در ساخت این نوع پله، دوام و مقاومت آن را مشخص می‌کند. طراحی پله و مقاومت آن باید به‌گونه‌ای باشد که تحمل فشار را داشته باشد.
  • ستون‌های پیش‌ساخته بتنی
    ستون های پیش‌ساخته در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون ساخته می‌شوند. برای مثال، به‌صورت مستطیل و مربع و بیضی و مدور، آنها را طراحی و تولید می‌کنند. این ستون‌ها بر اساس پروژه نیز به‌صورت طبقاتی ساخته می‌شوند که بستگی به نوع اجرای پروژه در ساختمان دارند. کارایی ستون‌های پیش‌ساخته در ساختمان را می‌توان گفت پشتیبانی از تیر و همچنین شاخه‌ها در کاربری سازه‌هایی مانند پارکینگ است.

قطعات پیش ساخته بتنی چیست

مزایای قطعات بتنی پیش‌ساخته چه هستند؟

امروزه بتن پیش ساخته نه‌تنها به دلیل استحکام، بلکه به دلیل سهولت نصب در ساخت‌وسازهای مدرن به طور روز افزون محبوب شده است. برخی از مزایای استفاده از این قطعات به شرح زیر است:

  1. کیفیت بالا
    قطعات پیش ساخته بتنی در کارخانه ها، آزمایش های متعددی را پشت سر می گذارند. مراحل ساخت قطعات زیر نظر کارشناسان متخصص انجام می شود. همین امر کیفیت محصول نهایی را بالا خواهد برد.
  2. کاهش زمان ساخت
    باتوجه‌به این که مراحل ساخت قطعات بتنی در محلی بیرون از پروژه و در کارخانه انجام می شود، پس سایر کارهای ساختمانی را می توان در محل پروژه به‌صورت هم‌زمان پیش برد. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان می شود و چند بخش از پروژه به‌صورت هم‌زمان تکمیل می شود.
  3. ایمنی بالا
    ازآنجایی‌که بتن پیش‌ساخته فقط یک‌بار نیاز به بلندکردن و نصب در محل دارد، در مقایسه با بتن ریزی در محل تعداد افراد کمتری درگیر خواهد بود. کاهش ازدحام نیروی انسانی در محل پروژه، خطرات بالقوه را کاهش می دهد و باعث افزایش ایمنی می شود.
  4. دوام بالا
    قطعات پیش‌ساخته بتنی در برابر خوردگی بسیار مقاوم تر و بادوام‌تر هستند. این ویژگی آن ها را به گزینه ای ایده آل برای ساخت دیوار و ستون تبدیل می‌کند.
  5. ساخت‌وساز پایدار
    بتن پیش ساخته با روش های سازگار با محیط‌زیست تولید می شود؛ بنابراین آن ها را در کوتاه‌مدت و بلندمدت پایدار می کند. آب مورداستفاده در ساخت بتن معمولاً در کارخانه بازیافت و دوباره استفاده می شود تا هزینه های کلی کم شود. هم چنین بتن‌ریزی در محل موجب آلودگی های محیطی در محل ساخت‌وساز می شود.
  6. افزایش کارایی
    ساخت بتن پیش‌ساخته در یک محیط کنترل شده، کارایی آن را افزایش می دهد. بتن پیش‌ساخته را می توان در مقادیر زیاد و در تمام طول سال بدون نگرانی تولید و ذخیره کرد.
  7. کنترل پروژه
    در اجرای پروژه های ساختمانی شرایط متغیر مختلفی مانند آب‌وهوا وجود دارد که کنترل پروژه را سخت می کند. استفاده از قطعات پیش‌ساخته بتنی به مهندسان این امکان بدون نگرانی از شرایط متغیر مثل آب‌وهوا پروژه را کنترل کنند و طبق زمان‌بندی دلخواه خود پیش ببرند.
  8. همه‌کاره
    قطعات پیش‌ساخته بتنی را می توان در شکل ها و اندازه های مختلف متناسب با پروژه قالب‌گیری کرد. با این قطعات می توان پروژه ها و سازه های منحصربه‌فرد ساخت.
  9. زیبایی
    در ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی امکان ترکیب بافت ها و رنگ های مختلف برای ساخت اشکال منحصربه‌فرد وجود دارد. مدارس، بیمارستان ها، ادارات و... در سال های اخیر به طور فزاینده‌ای از قطعات پیش‌ساخته بتنی استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به قطعات پیش‌ساخته بتنی می توانید با بنیاد بتن همراه باشید و از خدمات ما در این زمینه بهره ببرید. هر اطلاعاتی که درباره کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته اصفهان نیاز دارید را می توانید در مقاله درج شده از سایت بنیاد بتن مطالعه کنید. قیمت دیوار پیش ساخته که از با کیفیت ترین محصولات سایت بنیاد بتن است، بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

نوشتن دیدگاه