مشخصات نیوجرسی مفصلی

کاهش تاثیر نور حاصل از ماشین های مقابل در بزرگراه و آزادراه ها در پیشگیری از خستگی چشم و بروز تصادفات رانندگی تاثیر بسزایی دارد. از این رو معمولا از نوعی مانع بتنی تحت عنوان نیوجرسی مفصلی برای جداسازی مسیرهای مخالف در آزادراه ها استفاده می شود. نیوجرسی مفصلی یا نیوجرسی مفصل دار به گونه ای از حفاظ اطلاق می شود که از جنس بتن بوده و با قرار گرفتن تعدادی از آن ها در کنار یکدیگر می توان یک مانع بادوام و کاربردی ایجاد نمود.
از مهم ترین موارد کاربرد نیوجرسی مفصلی می توان به جداسازی بزرگراه ها و جاده های برون شهری، ایجاد موانع در پارکینگ ها و پمپ بنزین ها، تعیین محدوده باغ ها و ویلاها، تعیین محدوده ایستگاه های کنار جاده و استفاده به عنوان سیل بند اشاره نمود. جالب است بدانید که ساختار نیوجرسی مفصلی به کاهش آسیب های وارد بر افراد و وسایل نقلیه در هنگام تصادفات رانندگی کمک شایانی می کند. در واقع، هنگام برخورد وسیله نقلیه با نیوجرسی مفصلی، علاوه بر اینکه آسیب کمتری به وسیله نقلیه وارد می شود، از هدایت خودرو به مسیر مخالف نیز پیشگیری به عمل می آید.
در تولید نیوجرسی مفصلی لازم است از سیمان با کیفیت و میلگردهای با قدرت کشش بالا استفاده نمود. همچنین نسبت آب به سیمان در تولید انواع نیوجرسی مفصلی نسبتا کم بوده و میزان مقاومت این نوع موانع به کمک افزودنی های مایع و پودرهای با کیفیت کنترل می شود.
ساخت نیوجرسی مفصلی در اندازه ها و ابعاد مختلفی صورت می گیرد. با این حال، فرایند تولید نیوجرسی مفصلی در همه موارد یکسان بوده و از طریق قالب بندی بتن انجام می گیرد. در حال حاضر تولید کنندگان زیادی در کشور از جمله شرکت بنیاد بتن اصفهان به تولید نیوجرسی مفصلی می پردازند.

نقشه نیوجرسی مفصلی

نقشه نیوجرسی مفصلی

به طور کلی، ساخت هر سازه عمرانی و ساختمانی نیاز به یک نقشه اولیه دارد. در این نقشه ابعاد و مواد مورد نیاز تعیین شده و طراحی های لازم بر اساس این نقشه اجرا می گردد. برای مثال، گام اول در طراحی و تولید نیوجرسی مفصلی، ایجاد قالب های با ابعاد مشخص است. نیوجرسی مفصل دار را معمولا در طول های ۴ تا ۶ متر می سازند. ارتفاع هر نیوجرسی مفصل دار نیز می تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر متغیر باشد. پارامتر مهم دیگر، وزن نیوجرسی مفصلی است که بین 0.9 تا 5 تن تغییر می کند. در نظر داشته باشید که انتخاب این ابعاد بر اساس نوع نیاز مصرف کننده صورت می گیرد.

تولید نیوجرسی مفصلی

تولید نیوجرسی مفصلی

در تولید نیوجرسی مفصلی روش های متنوعی به کار می رود. هدف از تولید نیوجرسی مفصلی و کاربرد آن، در تعیین روش تولید نیوجرسی تاثیرگذار خواهد بود. از جمله روش های تولید نیوجرسی مفصلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
روش دستی و سنتی
ریختن بتن در قالب ایستاده
ریختن بتن در قالب های وارونه
تولید درجا
تولید اتوماتیک
در تولید انواع نیوجرسی بتنی از قالب های روغن کاری شده استفاده می شود. به منظور افزایش دوام نیوجرسی مفصل دار لازم است میلگردهای A3 به صورت شبکه های آرماتور ساخته شده و از نظر کیفیت ارزیابی گردند. سپس این سازه های فلزی در داخل قالب روغن کاری شده قرار می گیرند. نکته دیگری که در تولید نیوجرسی مفصلی در نظر گرفته می شود، استفاده از تجهیزاتی است که به قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر کمک می کند. زیرا برای ایجاد یک حفاظ بتنی در یک محدوده مشخص لازم است تعدادی نیوجرسی مفصلی در کنار یکدیگر قرار گیرند. بنابراین، در نظر گرفتن تجهیزاتی که بتواند قرار گرفتن موانع در کنار یکدیگر را ساده تر سازد اهمیت دارد.


تولید نیوجرسی مفصلیمواد تشکیل دهنده نیوجرسی مفصل دار شامل سیمان، آب، سنگ دانه، افزودنی های مایع و پودری، میلگرد و مفصل خواهد بود. ترکیب این گونه مواد به ایجاد یک سازه محکم، با دوام و با کیفیت منجر می شود. البته این نکته را باید در نظر داشت که هر یک از این مواد باید ویژگی های خاصی داشته باشند. برای مثال، آب به کار برده شده در ترکیب بتن نیوجرسی مفصلی نباید خاصیت قلیایی یا اسیدی داشته باشد.
بتنی که برای ساخت نیوجرسی مفصل دار به کار می رود شامل سیمان با کیفیت و مقدار نسبتا کمی آب خواهد بود. در این بین، از افزودنی های مایع و پودری با کیفیت برای روان سازی بتن استفاده می شود. در نهایت بتن تولید شده در داخل قالب آماده ریخته می شود. پس از چند ساعت، ساختار اولیه نیوجرسی شامل بتن و شبکه آرماتور آماده می گردد.
در مراحل بعد، سازه آماده شده تحت بخار قرار گرفته و پس از اصلاحات نهایی به انبار منتقل می شود. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حفاظ های نیوجرسی مفصل دار باید از استانداردهای خاصی تبعیت کنند. بررسی این استانداردها در طول ساخت و در مرحله نهایی باید انجام گیرد.
مزایای نیوجرسی مفصلی به اندازه ای است که امروزه شرکت های بسیاری در سطح کشور به تولید این نوع موانع با دوام می پردازند. شرکت بنیاد بتن اصفهان یکی از معتبرترین شرکت ها در این زمینه به حساب می آید که نیوجرسی مفصلی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

نوشتن دیدگاه