تیرچه بتنی چیست

برای ساختمان سازی از مصالح مختلفی استفاده می شود. یکی از مهمترین مصالح، تیرچه های بتنی هستند. پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که در حوزه های مختلف مانند ساختمان سازی با تغییرات گسترده ای مواجه شویم. استفاده از مصالح جدید و بهره گیری از استانداردهای روز دنیا این امکان را می‌دهند که بتوانید در روند کار سازه ها، افزایش استحکام را مشاهده نمایید. تیرچه های بتنی از جمله مواردی به شمار می روند که در این زمینه می‌توانند بسیار موثر باشند. تیرچه بتنی به قطعات پیش ساخته ای گفته می‌شود که در سقف سازه های بتنی عموما مورد استفاده قرار می گیرند. با گسترش شهرنشینی و نیاز به ساخت سازه های مستحکم و بناهایی با تعداد طبقات بالا، بهره گیری از تیرچه های بتنی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.
در حالت کلی برای تعریف تیرچه بتنی می توانیم عنوان کنیم که با کنار هم قرار دادن فولاد در سقف ساختمان به صورت افقی می توان سازه ای مستحکم به نام تیرچه بتنی ایجاد کرد. برای تولید تیرچه های بتنی باید از استانداردهایی که در این زمینه تعیین شده‌اند پیروی شود. تیرچه بتنی با قابلیت تحمل بار در مدت زمان طولانی و به اندازه مورد نیاز اجرا می‌شود. در ساخت تیرچه های بتنی از دستگاه اکسترودر می توان بهره برد. قطعات بتنی پیش ساخته از پر کاربردترین قطعات در ساخت و سازها هستند که می توانید آن ها را در سایت بنیاد بتن مشاهده کنید.

معرفی کامل تیرچه بتنی و انواع آن

معرفی کامل تیرچه بتنی و انواع آن

برای بیان یک تعریف کامل از تیرچه بتنی می توانیم عنوان کنیم که عناصری پیش ساخته هستند که متشکل از آرماتورهای فولادی و بتن خواهند بود. قرارگیری بلوک ها در لابه‌لای تیرچه ها به عنوان قالب، یک مقطع مرکب تی شکل با بتن پوششی درجا ریخته شده را تشکیل می‌دهند. بررسی مصالحی که در صنعت ساختمان سازی به کار می روند، نشان می دهد که تیرچه های بتنی از جمله پرکاربردترین و رایج ترین گزینه ها برای ساخت سقف ساختمان ها هستند. این قطعات را امروزه در شکل های مختلف تولید می کنند. ابعاد تیرچه را با بررسی اندازه بار زنده و فاصله بین تیرچه و دهانه مشخص خواهند کرد. تیرچه ها دارای ضخامت بسیار بالایی هستند. علاوه بر این استفاده از میلگرد نیز به عنوان مهار کننده، پایه های بتنی را یاری می‌کند که سازه ای محکم را ایجاد نمایند.
با بررسی انواع تیرچه بتنی متوجه می‌شویم که بسته به نیاز کارفرما و نوع سازه می توان مدل های مختلفی را اجرا کرد. تیرچه بتنی خرپا با سطح مقطعی به شکل مثلث از جمله گزینه هایی به شمار می رود که مورد توجه قرار گرفته است. برای اجرای این تیرچه از میلگردهای کشی در قسمت بالا و پایین بهره می برند. نوع قرار گرفتن این سازه به شکلی است که در برابر فشار بالا و نیروهای کششی بسیار مقاوم است. مدل دیگری از تیرچه های بتنی را با نام تیرچه بتن پیش تنیده می توان برای پروژه های بزرگ و ساختمان های عظیم استفاده کرد. با توجه به بهره گیری از جدیدترین استانداردها در تولید آن ها، مقاومت سازه به میزان قابل توجهی بالا خواهد رفت.
تیرچه صنعتی و تیرچه کرومیت از دیگر گزینه هایی هستند که در این زمینه می‌توانند انتخاب شوند. جنس تیرچه های صنعتی از بتن یا فولاد خواهد‌ بود. تیرچه کرومیت نیز بسته به طول و میزان بارگذاری با میلگردهایی با قطر مناسب اجرا می شود.

کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان چیست

کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان چیست

با بررسی کاربردهای تیرچه بتنی در ساختمان مشاهده می کنیم که انتخاب آن می تواند بسیار مفید باشد. با توجه به اینکه تیرچه بتنی از جمله سقف های مجوف است، سرعت بالایی برای اجرا دارد. علاوه بر این اقتصادی بودن این مدل نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های آن می تواند بیان شود. مراحل مختلفی را می توان برای بیان کاربردهای تیرچه در ساختمان مد نظر قرار داد. در گام نخست برای جابجایی و حمل و نقل، نوع ساخت تیرچه به شکلی است که می تواند وزن ایجاد شده توسط خود را تحمل نماید. در مرحله دوم بارهای مرده ای که ایجاد می شوند به وسیله تیرچه های بتنی نگه داشته خواهند شد. این بارها از اجزای مختلف سقف تیرچه بتونی وارد می شوند.
در گام بعدی متوجه می شویم که در مرحله شمع بندی ها و پس از آن که مقاومت بتن ریخته شده به دست آمد، بارهای زنده و مرده به خوبی می توانند توسط تیرچه بتنی نگه داشته شوند. در این بین فراموش نکنید که اجرای تیرچه های بتنی توسط یک مجموعه متخصص و وارد به این امر حائز اهمیت است.
برای خرید تیرچه بتنی در سایزهای مختلف می توانید از محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی بنیاد بتن در اختیار شما قرار گرفته اند دیدن کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، کارشناسان و مشاوران ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

نوشتن دیدگاه