به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه رایس در تگزاس، با همکاری مؤسسه تحقیقات علمی کویت، مطالعه‌ای را در مورد استفاده از نانولوله‌های کربنی برای تشخیص شکاف در سازه‌های بتنی با استفاده از پرتوهای نوری انجام داده‌اند.

محققان می‌گویند بلورهای سیلیکونی میکروسکوپی در سیمان مورد استفاده برای تولید بتن برای شناسایی شکاف‌های ریز قابل استفاده هستند. چنین بلورهایی در طول فرآیند تولید سیمان در دمای بالا تشکیل می‌شوند و وقتی در معرض نور مرئی قرار می‌گیرند، می‌درخشند.

با افزودن رنگ سیاه مات بر روی سطح بلوک‌های بتنی کوچک و ایجاد سوراخ‌هایی در آن بلوک‌ها مشاهده ترک‌هایی که با فشرده شدن بلوک‌ها ایجاد می‌شوند، ممکن شد. این ترک‌ها هم در بتن و هم در رنگ ایجاد می‌شوند.

هنگامی که بلوک‌های تحت فشار در معرض نور مرئی قرار بگیرند و سپس با استفاده از اشعه لیزر اسکن شوند، حتی کوچک‌ترین ترک‌ها نیز به روشنی در یک پس‌زمینه تاریک رنگ سیاه خواهند درخشید. یک رویکرد عملی‌تر این است که ابتدا یک لایه نازک از رنگ را روی سازه‌های بتنی جدید اعمال کنند، سپس به طور دوره‌ای آن ساختارها را با قرار دادن آنها در معرض منبع نور مرئی و در حین عکاسی از آنها با یک دوربین مادون قرمز نزدیک، بازرسی کنند تا همه ترک‌ها قابل رؤیت شود.

نوشتن دیدگاه